Koncern Mercedes Benc otvorio je 21. oktobra prvu evropsku fabriku za recikliranje automobilskih baterija, navodeći da je to veliki korak u pravcu održivosti i ponovnom korišćenju retkih sirovina poput litijuma, kobalta i nikla.
Mercedes-Benc je naveo da se očekuje da će uz pomoć mehaničko-hidrometalurškog procesa reciklaže ponovo biti iskoristivo više od 96% sirovina iz starih automobilskih baterija, a da će ceo proces biti karbonski neutralan.
Reciklirane sirovine biće, kako se navodi, godišnje dovoljne za proizvodnju 50.000 novih baterijskih modula za električne automobile.
Otvaranju Mercedesove fabrike za ponovno dobijanje vrednih sirovina prisustvovali su u južnoj nemačkoj pokrajini Baden Virtemberg i savezni kancelar Olaf Šolc i pokrajinska ministarka za ekologiju Tekla Voker.
"Budućnost automobila je električna i za to su baterije ključni faktor. Da bi se baterije proizvodille tako da se štede resursi i na održiv način, recikliranje je bitan elemenat", rekao je Šolc.
Cena investicije nije precizirana, ali je navedeno da je reč o dvocifrenom milionskom iznosu i da je ceo projekat rađen u saradnji sa tehnološkim partnerom Primobiosum i uglednim naučnim institucijama.
"Mercedes Benc je sebi postavio za cilj da najtraženije automobile proizvodi na održiv način. Kao pionir proizvodnje automobila, sa prvom evropskom integrisanom mehaničko-hidrometalurškom fabrikom za reciklažu postavljamo novi standard u pravcu veće održivosti u vezi sa sirovinama", piše u saopštenju Mercedes Benca.
Ujedno, to je i prva fabrika te vrste za recikliranje u svetu koja je u sastavu nekog proizvođača automobila.
Pogon prvi u Evropi realizuje sve korake recikliranja, od drobljenja baterijskih modula, pa do sušenja i dobijanja vrednih sirovina. U mehaničkom delu procesa se u višefaznom procesu izdvajajuju čista plastika, aluminijum i željezo, a u hidrometalurškom delu postupka se kompleksnim hemijskim putem pojedinačno izdvajaju materije od kojih se sastoje elektrode baterijskih ćelija - kobalt, nikl i litijum.
Hidrometalurški proces, za razliku od danas u Evropi uobičajenog pirometalurškog procesa, zato što se radi na temperatiuri od 80 stepeni troši manje energije i proizvodi manje otpada i gotovo potpuno eliminiše emisiju štetnih gasova.
Uz to, krov pogona površine 6.800 kvadratnih metara pokriven je u potpunosti solarnim panelima koji su izvor energije.
Tehnološki partner Primobius zajedničko je preduzeće nemačkog preduzeća za mašinogradnju SMS grup i tehnološkog preduzeća Neometals iz Australije. U projektu su učestvovala i tri nemačka univerziteta i Ministarstvo za priivredu i klimu.
Izvor: Dnevni evropski servis
Foto: Mecedes Benz