Tragom vesti da je Vlada Republike Srbije 1. februara usvojila Uredbu o subvencionisanju kupovine električnih vozila u 2024.  i da je  12. februara počelo podnošenje zahteva, Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova je istraživala kakve programe o zaštiti vazduha imaju zemlje u regionu bilo da su članice EU ili to žele da postanu.

Naime, sve vlade ovih zemalja rešavaju pitanja modernizacije voznog parka nastojeći da potpomognu zamenu vozila sa SUS motorima ekološki prihvatljivijim i tako značajno smanje emisiju štetnih gasova.

Slovenija

U Sloveniji će i ove godine biti nastavljena praksa državnih dotacija za kupovinu električnih automobila. I dalje će biti različiti uslovi za pravna i fizička lica. Pravna će moći da ostvare subvenciju samo za nova, a fizička i za polovna električna vozila. Vrednost vozila koja pravna lica mogu da kupe uz subvenciju mogu da koštaju najviše 65.000 evra. Kod fizičkih lica visina subvencije (maksimalna će biti 6.500 evra) zavisi od vrednosti vozila. Najavljuju se, po prvi put i subvencije za električne bicikle ali i uvođenje poreza za vlasnike električnih vozila od 1. juna ove godine.

Hrvatska

Hrvatska  je državne podsticaje za kupovinu ekoloških vozila uvela još 2014. ali je prošle 2023. ova subvencija na iznenađenje mnogih, izostala, uz obrazloženje nadležnog "Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost" da se izrađuju novi pravilnici. Sada mediji, ali i Auto moto savez Hrvatske, nezvanično tvrde da se očekuje da "Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost" uskoro raspiše "Javni poziv" za dobijanje subvencija, čiji će iznos, kako se navodi na sajtu ovog fonda, biti maksimalno do 40 odsto vrednosti vozila u zavisnosti od vrste. U 2022. visina podsticaja je bila oko 10.000 evra za električna i 5.000 evra za plag- in hibride (tada je vrednost iskazivana u kunama a u međuvremenu je uveden evro).

Zanimljivo je da u Hrvatskoj mnoge javne službe same finansiraju kupovinu isključivo električnih vozila pa tako Hrvatska pošta ima oko 470 električnih vozila i sama razvija svoju mrežu punionica, Procenjeno je da je samo na razlici u ceni "goriva" Pošta Hrvatske uštedela oko 240.000 evra prošle godine.

Crna Gora

U Crnoj Gori je pored stimulisanja kupovine eko vozila za fizička i pravna lica (5.000 evra električna, 2.500 evra hibridna) stimuliše se, odskoro, i nabavka ekoloških vozila za javni sektor i to sa 7.500 evra za električna i 4.000 evra za hibridna vozila. Javni poziv je raspisan 8. decembra 2023. i još je u toku.

Bosna i Hercegovina

U Bosni i Hercegovini je u prošloj godini za kupovinu ekoloških vozila odobreno 1.000.000 KM - 500 hiljada za pravna i 500.000 za fizička lica. Za električna vozila iznos subvencija je bio 10.000 KM, za plug-in hibride 7.000 i za hibride 5.000 KM. I u ovoj godini se očekuje nastavak ove prakse.

Severna Makedonija

I u Severnoj Makedoniji su svesni da moraju da podstaknu kupovinu ekoloških vozila. Još 2017. se počelo sa subvencijama, one su narednih godina dostigle i 5.000 evra za električna vozila, ali prošle godine sredstava u budžetu nije bilo. Da li će ih ove godine biti ostaje da se vidi, a prema dostupnim informacijama iz makedonskih medija, koji se pozivaju na "dobro obaveštene izvore" biće subvencija i za električna i hibridna vozila ali i za vaučere za ugradnju TNG ili metanskih uređaja.

Albanija

Albanija do sada nije imala direktne subvencije za nabavku eko vozila ali je uvoz električnih vozila oslobođen carine, PDV-ea (17 odsto), ne plaća se putarina, tu su olakšice za porez, besplatno parkiranje i slično. Država, koja se nada većim prihodima od turizma, stimuliše postavljanje električnih punjača u gradovima i duž glavnih saobraćajnica i elektrifikaciju javnog prevoza.

I za kraj jedna zanimljivost: Velika Britanija će Albaniji dati 15 električnih vozila (i 22 minibusa) vrednih 1,5 milion funti u znak zahvalnosti što je Vlada Albanije pristala da preuzme  200 zatvorenika albanske nacionalnosti koji kaznu služe u britanskim zatvorima.

Saopštenje Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova

Foto: Pixabay