Sva tri učesnika na tržištu mobilne telefonije u Srbiji (MTS–Telekom Srbija, Yettel i A1) gotovo istovremeno su, krajem januara i u toku februara, donela odluku o povećanju cene tarifnih postpejd paketa za korisnike iz kategorije fizičkih lica.

Tri operatera, odnosno, svi učesnici na tržištu usluga mobilne telefonije, povećali su cene u rasponu prosečnog poskupljenja usluge između 10 i 15,8%, a to je učinjeno gotovo istovetno.

"Smatramo da se u ovom slučaju javlja osnovana pretpostavka postojanja povrede konkurencije, i to restriktivnog sporazuma putem izričitog ili prećutnog dogovora, sa ciljem ili posledicom značajnog ograničavanja, narušavanja ili sprečavanja konkurencije", rekao je Nebojša Lazarević, osnivač Centra za evropske politike.

Povećanjem cena obesmišljeno je pravo korisnika usluge da raskine ugovor sa operaterom u roku od 30 dana od obaveštenja, obzirom da je i kod svih drugih operatera na tržištu istovremeno nastupilo povećanje usluge.

"Posledica takvog postupanja je da su korisnici praktično 'zaključani' kod postojećih operatera i da su dužni da trpe povećane cene, s obzirom da ne mogu da iskoriste jedini instrument uticaja na tržišno ponašanje učesnika - zamena operatera", kaže Lazarević.

Dodatno, čak i da su hteli da promene, veliki broj korisnika ističe da oni nisu ni bili obavešteni na jasan i adekvatan način o promenama uslova ugovora. Šira javnost je ostala zatečena kad je počela primena novih cena. Takav nedostatak potpune transparentnosti kod objavljivanja novih cena i uslova korišćenja javnih elektronskih komunikacionih usluga u ovom slučaju, takođe ukazuje na mogućnost postojanja dosluha ili nekog dogovora, izričitog ili prećutnog, između ovih učesnika na tržištu.

Kako ni tri nedelje nakon obelodanjivanja nema nikakvih zvaničnih podataka o istrazi, Centar za evropske politike je podneo inicijativu Komisiji za zaštitu konkurencije za pokretanje postupka ispitivanja povrede konkurencije na tržištu usluga mobilne telefonije.

U inicijativi se navodi da se u konkretnom slučaju javlja osnovana pretpostavka postojanja povrede konkurencije iz člana 10. Zakona o zaštiti konkurencije, i to "restriktivnog sporazuma putem izričitog ili prećutnog dogovora, ili usaglašene prakse, sa ciljem ili posledicom značajnog ograničavanja, narušavanja ili sprečavanja konkurencije na relevantnom tržištu usluga mobilne telefonije".

Navedeni slučaj ponašanja operatera kao "slonova u staklarskoj radnji" na tržištu mobilne telefonije ne može proći nezapažen i neispitan od strane Komisije za zaštitu konkurencije.

Centar za evropske politike smatra da ključne činjenice i okolnosti ovog slučaja su notorne, a po svom značaju i posledicama spadaju u kategoriju relevantnosti i kvaliteta sumnje u postojanje povrede konkurencije koji zahteva da se sprovede istraga u skladu sa zakonom, kako bi se građanima koji su korisnici ovih usluga pružila pravna zaštita od nedozvoljenog ponašanja velikih tržišnih igrača.

Saopštenje CEP

Foto: Beta