Krovna organizacija mladih Srbije (KOMS) u saradnji sa Institutom za medije i različitosti - Zapadni Balkan (MDI WB) prikazala je rezultate istraživanja o medijskom izveštavanju o mladima.
Ovogodišnje istraživanje obuhvatilo je period od 22. novembra, dana kada su napadnuti studenti Fakulteta dramskih umetnosti u Beogradu tokom odavanja pošte nastradalima u padu nadstrešnice u Novom Sadu, do 6. decembra 2024. godine. Ovaj period obeležio je početak studentskih blokada koje i dalje traju, što je značajno uticalo na medijsku reprezentaciju mladih kakvu je ovo istraživanje beležilo do poslednjeg objavljenog istraživanja za 2022. godinu.
Broj tekstova u štampanim medijima porastao je za 14%, dok je broj televizijskih priloga duplo veći u odnosu na prethodno istraživanje. Crna hronika, koja se u prethodnim istraživanjima pokazala kao najčešća rubrika u kojoj se govori o mladima, više to nije, već aktivizam i volonterizam.
Mladi su kao sagovornici bili prisutni u najviše 30% medijskih sadržaja, u Danasu i na N1, dok je na RTS-u i Pinku, njihovo prisustvo zabeleženo u svega 5% sadržaja. Na portalima je situacija nešto bolja, u čak 20% slučajeva mladi su glavni akteri. Ipak, u 18% sadržaja na portalima izostaje subjekat i izvori informacija su nejasni. U većini ovakvih tekstova napadani su studenti i mladi. Treći najzastupljeniji akter u sadržajima o mladima na portalima bio je predsednik Srbije.
Mlade žene su manje zastupljene od mladih muškaraca u svim analiziranim medijima, što dodatno ukazuje na neravnopravnost u predstavljanju različitih grupa mladih.
Mnogo verodostojnije mlade predstavljaju omladinski mediji. Ipak, broj omladinskih portala opada, jer se neki zatvaraju, a mnogi su u procesu pasivizacije.
Održavanje omladinskih medija mahom zavisi od projektnih sredstava, a njihovi novinari i novinarke često rade volonterski. Međutim, oni pokazuju veći stepen profesionalizma i inovativnosti, eksperimentišući sa formatima i sadržajima koji privlače mlade.
Kao svetli primeri opstanka ističu se portali Oradio, Mingl, Youth Vibes i Oblakoder, koji i dalje pružaju prostor mladima da izraze svoje stavove.
Na društvenim mrežama glas mladih se još glasnije čuje. Na TikTok-u su studentske blokade bile ubedljivo najpopularnija tema prošle godine.
Tema vojnog roka takođe je bila veoma popularna, a pogotovo nakon najave ponovnog uvođenja obaveznog služenja u septembru 2024. Skečevi su bili najpopularniji format kada je ova tema u pitanju.
Kada je reč o HPV vakcini na TikTok-u, najčešće su govorili doktori, stručnjaci i studenti medicine, ali ti videi nisu bili preterano popularni i viralni.
Kompletno istraživanje "Mladi u medijskom ogledalu 2024" dostupno je na sajtu KOMS-a i mladi.org.rs.
Istraživanje sprovode Krovna organizacija mladih Srbije i Institut za medije i različitosti - Zapadni Balkan, a kofinansirano je od strane Evropske unije i kroz projekat "Young Media - Media for and with young people" DW Akademie, koji podržava Ministarstvo za ekonomski razvoj i saradnju Savezne Republike Nemačke.
Saopštenje i foto: KOMS