Najavljena kupovina francuskih višenamskih borbenih aviona Rafal označila bi do sada najveće distanciranje Beograda od tradicionalnog saveznika Rusije, a ujedno bi mogla i da ubrza i učvrsti poziciju Srbije na putu u Evropsku uniju, pišu portali koji se bave vojnim i bezbednosnim pitanjima.

"A uz to što ta narudžbina značajno jača šanse Srbije da se, na duže ili kraće staze, pridruži EU, ona daje i Francuskoj centralniju ulogu u kontroli tenzija na Balkanu", ocenujuje francuski portal meta-defence.fr.  

Prema pisanju tog portala, narudžbina 12 Rafala od Francuske, vredna oko 3 milijarde evra sa rezervnim delovima, municijom i obukom pilota, bio bi najveći ugovor o uvozu oružja koji je Beograd sklopio u poslednjih 30 godina i ujedno dubok zaokret prema Evropi", navodi portal.

Francuski portal podseća da se Srbija u oblasti kupovine vojne opreme poslednjih godina veoma okrenula Evropi, nabavkom lakih helikoptera, transportnih aviona, radarskih sistema i raketnih sistema kopno-kopno Mistral.

Nemački portal flugrevue.de ocenjuje da bi za "kontinuirane napore Srbije da se smesti pod okrilje EU, ugovor sa francuskom firmom (proizvođačem Rafala) Dassault na ovaj ili onaj način bio dobar korak".

"Evropska komisija i zapadni šefovi vlada su u bližoj prošlosti češto ulazili u konfrontaciju sa (predsednikom Srbije Aleksandrom) Vučićem - pre svega zbog konflikta sa Kosovom, koji i dalje buja, i tradicionalne bliskosti Srbije sa Rusijom", piše portal.

Flug Revue zaključuje da ne bi bilo prvi put da jedan lukrativni posao sa oružjem prekreči postojeće crte neslaganja - makar i privremeno".

Portal primećuje i da se još ne zna da li Beograd planira da nabavi nove Rafale, ili polovne, ali ocenjuje da bi polovni za Srbiju bili atraktivniji i to ne samo zbog cene, nego i zbog rokova isporuke. Naime, Dašault u ovom trenutku ima iz celog sveta zaostale narudžbine za 211 aviona, a kapacitet proizvodnje koji je tek ove godine premašio 20 letelica.

I portal defencepost.com, sa sedištem u Vašingtonu, ocenjuje da bi kupovina Rafala označila značajno okretanje Srbije od Rusije.

Ujedno, portal piše i da se prognozira da bi taj potez mogao da unese ozbiljne tenzije u odnose Beograda i Moskve.

Bugarski nevladin analitički portal bulgarianmilitary.com piše da je odluka o nabavci francuskih aviona mogla da deluje kao iznenađenje, s obzirom da je Srbija blizak saveznik Rusije, ali da je uvođenje međunarodnih sankcija Rusiji ozbiljno otežalo njene trgovinske odnose sa partnerima poput Srbije.

Posledica togan je da Beograd više ne može da održava svoje zastarele sovjetske avione MIG-29.

"Ipak, to nije jedini razlog za odluku Srbije da se opredeli za Rafale. Ta država teži evropo-centričnijoj diplomatskoj poziciji i vođstvu i u tom nastojanju Francuska se pojavila kao privlačan partner", piše portal.

Ipak, piše bulgarianmilitary, "ostaje jedno pitanje - šta će Francuska tražiti da bi sklopila taj dil?", dodajući da je na stolu i dalje opcija da bi Francuska mogla da traži političke ustupke.

"Glasine u nekim političkim krugovima u centralnoj i istočnoj Evropi sugerišu da bi Pariz mogao da ohrabri Beograd da preispita svoj stav o statusu Kosova. Ili, da u najmanju ruku zatraži trajnu posvećenost rešavanju krhke situacije između Srbije i 'države koju Srbija ne priznaje", piše portal.

Portal za tržišne prognoze forecastinternational.com, posmatrajući kupovinu Rafala iz druge perspektive, konstatuje da ona demonstrira nameru Srbije da diverzifikuje vojni uvoz, ali pokazuje i posledice napada na Ukrajinu na ruski izvoz oružja.

"Sa druge strane, Rusija vidi kako joj jedno od tradicionalnih izvnoznih tržišta vojne opreme klizi iz ruku", smatra portal, čije je glavno sedište takođe u SAD, ali ima brojne kancelarije širom sveta.

Izvot: Dnevni evropski servis

Foto: Dassault Aviation