Italijan zaposlen u kompaniji Stelantis koji je prihvatio ponudu koncerna i došao da privremeno radi u Srbiji da ne bi ostao bez posla, opisao je tamne strane proizvodnje fijatovih vozila u Kragujevcu, života u tom gradu i pod kakvim se pritiskom proizvode automobili u tamošnjem Stelantisovom pogonu.
Filipo, čije je ime redakcija promenila, opisao je za list Milano financa da mesecima nije imao posao i da nije mogao da bira, jer više nije mogao da otplati ni hipoteku. Prihvatio je Ponudu Stelantisa da iz južnoitalijanskog Melfija, gde je i najveća fabrika koncerna, ode na privremeni rad u Srbiju.
U aprilu su zajedno sa njim u Kragujevac stigla još 33 radnika iz italijanske pokrajine Bazilikata, u kojoj je Melfi, koji su prihvatili ponudu Stelantisa, a treba da stigne još radnika iz pogona u Kasinu, Termoliju i drugih proizvodnih lokacija u Italiji.
Filipo kaže da je kragujevačkoj fabrici zatekao poznato radno okruženje, da su struktura i organizacija slični kao u Melfiju, ali da je radna svakodnevnica za njega ipak bila pravi šok.
Domaći radnici, prema njegovim rečima, zarađuju oko 600 evra mesečno, što mnoge primorava da rade nekoliko poslova da bi preživeli.
Filipo ističe da su, dijametralno suprotno uobičajenom klišeima, troškovi života u Srbiji sve samo ne niski. Za često vrlo problematičan smeštaj u Kragujevcu potrebno je, prema njegovim rečima, od 270 do 400 evra, a cene narminica su približno kao one u Italiji.
"Moram sam da kuvam, da izbegavam restorane, a svaki izdatak pratim mbilnim telefonom da bi ga preračunao u evre", rekao je Filipo, iako italijanski radnici u Kragujevcu zarađuju više od svojih srpskih kolega.
A sama proizvodnja automobila se, prema njegovim rečim, odvija vrlo tromo i sporo. Stelantis je u martu planirao proizvodnju od 500 vozila dnevno, uglavnom marke Grande Panda. Sada se dnevno u Kragujevcu sklapa oko 125 automobila Grande Panda i desetak Citroena
"Kada nema materijala, obustavljamo proizvodnju. Kad stignu delovi, preuzimamo ih sledećeg dana", rekao je Filipo.
Međutim, taj fenomen nije izolovan, već je tipičan za sve Stelantisove fabrike u Evropi. Šef koncerna za Evropu Žan-Filip Imparato rekao je da je u martu koncern imao manjak od oko 20.000 hibridnih vozila.
"Odluka da se veliki Panda proizvori u Srbiji nije beznačajna. Sa troškovima proizvodnje koji su tri puta niži od onih u Italiji, Stelantis optiimizirara svoju rentabilnost. Ali ta ekonomska računica je propala u srazu sa industrijskom realnošću - bez dovoljno radne snage i brzog porasta proizvodnje rokovi isporuuke pucaju", piše francuski portal italpašion.fr.
"Iako posao u Srbiji Flipu i drugim radnicima iz Italije omogućava izvesnu zaradu, svakodnevica je sve samo ne ružičasta, i situacija ostaje nesigurna zbog izolacije, visokih troškova života, organizatorskih teškoća i neizvesnosti oko povratka u Italiju. "To nije život kojem sam se nadao. ali u ovom trenutku ostajem, moram da radim", rekao je Filipo.
Izvor: Dnevni evropski servis
Foto: Stellantis