"Vodič za razgovore o Evropskoj uniji" predstavljen je javnosti kao inovativan alat namenjen mladima, koji podstiče razmišljanje, postavljanje pitanja i otvoren dijalog o evropskoj integraciji Srbije. Nastao je na osnovu istraživanja Beogradske otvorene škole, koje je pokazalo da srednjoškolci/ke, iako uglavnom imaju pozitivan stav prema Evropskoj uniji, često nemaju dovoljno informacija i skloni su prihvatanju pojednostavljenih ili neproverenih predstava o ovom procesu.

Istraživanje je otkrilo da srednjoškolci/ke nisu dovoljno informisani o kompleksnosti teme i nesigurni su u pogledu izvodljivosti procesa evropske integracije Srbije. Ono što je posebno uočeno jeste prihvatanje brojnih pozitivnih i negativnih predstava o Evropskoj uniji. Upravo iz tog razloga, izbor tema u Vodiču nije slučajan. Teme su proistekle direktno iz rezultata pomenutog istraživanja, formulisane na osnovu rasprostranjenih, prepoznatljivih javnih izjava koje često sadrže nedovoljno proverene informacije ili predstavljaju pojednostavljena shvatanja.

Neke od ključnih formulacija, koje su postale naslovi tema u Vodiču, uključuju stavove da će se Evropska unija raspasti, da će srpsko društvo ulaskom u Evropsku uniju izgubiti tradiciju i običaje, ili da će se većina mladih odseliti u zemlje članice. Način na koji Vodič podstiče promišljanje o ovim temama je inovativan. Umesto pružanja gotovih odgovora i pokušaja da razbije zablude iznošenjem činjenica u korist članstva, Vodič počinje Pitanjima za razmišljanje i razgovor i poziva čitaoce da prvo sami promisle o temi, preispitaju svoja postojeća uverenja i predrasude i postave  pitanja. Nakon toga sledi Osnovni tekst koji nudi informacije, činjenice, ali i zanimljive podatke, služeći kao inspiracija za dalje istraživanje. Vodič ne pokušava da negira postojanje različitih mišljenja ili kontroverzi, već pruža okvir za argumentovanu diskusiju.

Kroz podsticanje razgovora o kompleksnim temama, Vodič nastoji da doprinese informisanoj i konstruktivnoj javnoj debati o Evropskoj uniji i poziciji Srbije, osnažujući mlade da kritički sagledavaju informacije i formiraju sopstvene stavove. Osmišljen je za samostalnu upotrebu (kroz korake izbora teme, promišljanja, čitanja, refleksije i daljeg istraživanja) ili grupni rad, bilo kroz kraće radionice ili duže aktivnosti. Posebna uputstva data su za nastavnike i omladinske radnike, nudeći modele rada koji pomažu u izgradnji kritičkog mišljenja, pronalaženju i procenjivanju informacija na osnovu činjenica.

Vodiču možete pristupiti putem sledećeg linka, a istraživanju ovde.

Saopštenje, foto: BOŠ