Tim zadužen za planiranje zvaničnih sastanaka za vreme švedskog predsedavanja u Stokholmu i Briselu, prema zvaničnom saopštenju, neće prihvatati sponzorstva. Međutim, "sitnim slovima" piše da se to odnosi samo na sekretarijat predsedavanja a da švedska ministarstva koja žele da budu domaćini svojih događaja povezanih za predsedavanjem mogu da traže sponzore.
EU pokriva troškove "formalnih" događaja u okviru predsedavanja - samita, ali je na predsedavanju da plati "neformalne" sastanke ministara, konferencije i kulturne događaje koji se često održavaju u zemlji domaćinu a ne u Briselu.
Neki glavni gradovi zemalja predsedavajućih EU koristili su to u punoj meri. Kompanije su našle način da se uključe u predsedavanje EU i tako, upozorava se, "guraju" svoju agendu, bilo preko donacija automobila za prevoz gostujućih ministara ili flaša piča na večerama, čak do direktne finansijske pomoći, piše briselski portal Politiko.
Aktivisti u oblasti transparentnosti su nezadovoljni.
Oduka Stokholma da ostavi "otvorena vrata" sponzorstvima je "neverovatno razočaravajuća", rekla je Viki Ken, istraživačica u Opservatoriji korporativne Evrope, nevladinoj organizaciji koja prati sponzorisanje predsedavanja EU. "To je mrlja na rotirajućim predsedavanjima već više od decenije", dodala je.
Nakon kritika Ombudsmana EU, Savet je 2021. doneo smernice za sponzorstva pozivajući na izbegavanje sukoba interesa i javni uvid u liste sponzora. Jasno uputstvo je i da sponzor ne može da koristi logo Saveta. Ali, prestonice su se opirale zajedničkom i obavezujućem skupu pravila.
O stepenu podela govori i činjenica da naredna tri predsedavanja Savetu imaju različite pristupe pitanju sponzorstva.
Španija, koja će predsedavati EU u drugoj polovini 2023, neće imati kompanijska sponzorstva tokom predsedavanja, sudeći prema diplomatskim izvorima. Ugovori za stvari poput hrane, audiovizuelnih usluga i bezbednosti dobijaće se na tenderima i biće plaćeni.
Za predsedavanje EU Belgije, u prvoj polovini 2024, prilike za sponzorstvo biće ograničene na vozila za prevoz gostiju, rekao je koordinator belgijskog predsedavanja Hendrik Van de Velde. To je bio popularan pristup među nedavnim predsedavanjima i onaj koji je naišao na kritike.
Tako su Francusku, koja je predsedavalja EU 2022, kritikovali što je koristila vozila Stelantisa i Renoa kao pomoć u transportu. Pariz je pak hvalio to partnerstvo kao dokaz francuske posvećenosti nultoj emisiji jer se radilo isključivo o hibridnim ili električnim vozilima.
Nakon toga je francusko predsedavanje EU nadgledalo pregovore o pitanjima poput punjača za električna kola.
"Oni su pokušavali da to brendijiraju kao 'veliko, zeleno, ekološko", rekla je Ken i dodala: "Potpuno su ignorisali da je to sukob interesa", preneo je Politiko.
Francuska je tada saopštila da njena pravila o sponzorstvima zabranjuju "sve vrste komercijalne komunikacije u vezi sa donacijom" i "obezbeđuju da francusko predsedavanje neće razmatrati podršku koja može da vodi sukobu interesa ili šteti reputaciji Saveta EU".
Platinasti klub
Sponzorstva su blagodet za lobiste - kao taktika za uticaj ili kao prilika za novi biznis.
Agencija za komunikacije 404 iz Zagreba je pred hrvatsko predsedavanje EU 2020. nazvala sponzorstva "velikom prilikom" za biznis.
Portugal se 2021. povezao sa kompanijama poput Navigatora, proizvođača pulpe i papira poznatog po zapošljavanju bivših policajaca, kao i sa prodavcima pića sa interesom u debatama o ambicijama zdravstvene politike EU.
Koka-kola je bila među platinastim sponzorima rumunskog predsedavanja 2019, uz Mercedes, Reno i telekomunikacionu kompaniju Digi. Zlatni sponzori uključivali su naftnu kompaniju OMV Petrom, elektrodistribuciju Enel i Udruženje rumunskih pivara.
Prema saopštenju švedskog predsedavanja, ako ministri rade sa sponzorima kako bi se pokrili troškovi, ti aranžmani "moraju da budu dostupni javnosti".
Švedska politika zabrane sponzorstava na nivou sekretarijata suprotna je onoj iz 2009, kada je Volvo bio najveći od tri sponzora predsedavanja.
Iako je nejasno šta tačno podrazumeva sponzorstvo, pozivanje proizvođača automobila da obzebde prevoz postalo je zajednički pristup.
Češka je za vreme predsedavanja navela Škodu i Folksvagen kao partnere koji će obezbediti električne automobile i autobuse. Direktorka kancelarije za predsedavanje češke vlade Alis Krutilova rekla je da su se kompanije za to nadmetale na tenderu koji je bio otvoren svima.
Odvojeno je češko predsedavanje objavilo sponzorstva ministarstava, što je verovatno pristup koji će imati i švedsko predsedavanje.
Politiko navodi da je sponzor češkog ministarstva trgovine bio i proizvođač klavira Petrof, ministarstva poljoprivrede pivara Badvajzer Budvar a češke ambasade u Briselu Fondacija Bila i Melinde Gejts.
Ta sponzorstva bila su subjekt regulative iz 2021. kojom se od ministarstava traži da provere kompanija i objave podatke poput stvarne vrednosti pruženih usluga ili robe.
Poslednjih godina je jedino Nemačka potpuno izbegla sponzorstva, prema evidenciji Opservatorije.
"Mislimo da cela ta stvar treba da bude zabranjena", rekla je Ken. "I tako ne govorimo o velikim sumama novca", dodala je.
Izvor: Dnevni evropski servis
Foto: Pixabay.com