Evropska komisija predložila je 1. marta modernizaciju vozačkih dozvola, uključujući uvođenje digitalnih dozvola, prvih u svetu, koje će važiti širom EU.
Predložene su i nove odredbe za poboljšanje primene saobraćajnih propisa u prekograničnom saobraćaju.
Komisija je navela da je u 2022. na putrevima EU izgubljeno više od 20.000 života a najviše su stradali pešaci, biciklisti i vozači skutera i motora.
Nova pravila će unaprediti bezbednost svih učesnika u saobraćaju i takođe pomoći da EU ostvari cilj da do sredine veka na putevima niko ne pogine.
Takođe je cilj izmena da se vozači bolje pripreme za vozila sa nultom emisijom i vožnju u uslovima većeg broja dvotočkaša i pešaka.
Pravila će omogućiti mladim vozačima da stiču iskustvo kroz šemu vožnje u pratnji od 17. godine. To će kasnije doprineti i da se odgovori na problem manjka vozača u EU.
Komisija je navela da je cilj modernizacije vozačkih dozvola, koja je inspirisana najboljom praksom iz nekoliko članica, da putevi budu bezbedniji i da se pojednostavi svakodnevni život.
Navodi se da su predviđeni probni period od najmanje dve godine za nove vozače i nulta tolerancija na vožnju pod dejstvom alkohola.
Kako se ističe, to je od ključnog značaja jer mladi predstavljaju samo 8% svih vozača a dva od pet sudara sa smrtnim ishodom uključuju vozače mlađe od 30 godina.
U periodu 2017-2020. na svakih 100.000 novih vozača bilo je deset nesreća sa smrtnim ishodom godišnje prema tri u sudarima u kojima su učestvovali iskusni vozači, pokazuju podaci programa CARE za 18 članica EU.
Predlažu se i prilagođavanje obuke kako bi se budući vozači bolje pripremili za prisustvo osetljivih učesnika u saobraćaju i bolje ciljana provera zdravstvene sposobnosti.
Komisija je saopštila i da je cilj uvođenja digitalnih vozačkih dozvola pojednostavljenje priznavanja dozvola između članica.
Digitalne dozvole će biti lakše zameniti i obnoviti pošto će sve procedure biti onlajn. Takođe će građanima iz zemalja van EU sa uporedivim standardima bezbednosti na putu biti olakšana zamena dozvole za dozvolu EU.
Predlog Komisije sada treba da razmotre Evropski parlament i Savet u redovnom postupku.
Izvor: Dnevni evropski servis
Foto: Beta