Najveći most preko Dunava i jedan od najvećih visećih mostova u Evropi, finansiran iz kohezionih fondova Evropske unije, otvoren je 6. jula za saobraćaj na istoku Rumunije kod grada Braila.
Most će povezati rumunske crnomorske luke i deltu Dunava sa ostatkom zemlje i sa trans-evropskom transportnom mrežom (TEN-T), koja uključuje drumski, šinski, vazdušni, rečni i morski saobraćaj i ključni je element koherentne efikasne, multimodalne infrastrukture koja povezuje celu EU.
Na otvaranju mosta bili su, uz veći broj stranih i rumunskih zvaničnika, predsednik Klaus Johanis i premijer Marsel Čolaku.
Most Braila dugačak je malo manje od dva kilometra, izdiže se 38 metara iznad vode i sa četiri saobraćajne trake najveći je most u Rumuniji i ujedno treći po veličini viseći most u EU.
Iz fondova za koheziju, odnosno fondova za ujednačavanje regionalnih razlika u razvoju, EU je za most izdvojila 63 miliona evra, saopštila je Evropska komisija.
S obzirom na visinu omogućiće slobodnu plovidnu plovila, a ujedno nadomestiti dosadašnju zastarelu trajektnu vezu između dve obale Dunava, koja je često bila prekidana zimi ili zbog lošeg vremena.
Očekuje se da će most koristiti oko 11.400 vozila dnevno, a skratiće vreme putovanja za oko 50 minuta, što će doprineti mobilnosti, turizmu i ekonomskom razvoju tog dela Rumunije.
Ujedno, uz sam most gradi se 23,4 kilometara pristupnih putava, nadvožnjaka, pasarela i petlji koje će koristiti stanovništvu tog dela zemlje. Završetak te prateće infrastrukture očekuje se do kraja ove godine.
Sam objekat je, kako navodi EK, graditeljstvo čudo, sa ukupno 81.ooo kilometara čeličnih kablova koji nose strukturu, i koji imaju garantovani vek trajanja od 120 godina. Noseći stubovi imaju promer od 47 metara i ukopani su 31 metar u tlo.
Kako pišu mediji, raspon između dva noseća stuba je 1,120 metara, a sa strane do obala još 490, odnosno 365 metara.
Evropska komisija je finansiranje projekta odobrila 2019. godine, posle studije izvodljivosti u kojoj su analizirane različite alternative za premošćavanje Dunava u tom delu Rumunije, na tromeđi istorijskih pokrajina Vlaška i Dobrudža i susedne Moldavije.
Osnovni kriterijum u pripremi projekta bilo je očuvanje prirodnog nasleđa i ekosistema u tom delu Rumunije.
Komisija navodi da je to samo deo većeg finansijskog paketa iz kohezionih fonodova, koji će biti uložen u rumunsku transportnu infrastrukturu.
Rumunske vasti saopštile su i da vozači u narednih pet godina neće plaćati mostarinu.
Izvor: Dnevni Evropski servis
Foto: EU