Evropska komisija pokrenula je 4. oktobra formalno istragu o uvozu električnih automobila iz Kine, za koje se veruje da zbog velikih državnih subvencija narušavaju pravila zdrave tržišne utakmice na jedinstvenom tržištu Evropske unije.
Predmer istrage biće da li proizvođači baterija za električna vozila u Kini koriste nedozvoljenu državnu pomoć, čime stiču prednost nad proizvođačima iz EU i nanose im ekonomsku štetu, saopštila je Komisija.
Ukoliko se pokaže da je to tačno, istraga će proučiti i posledice na proizvođače, prodavce i potrošače u EU, a Evropska komisija će zatim razmotriti mere kako da se neutrališu posledice takve nepravedne tržišne prakse.
Istragu je 13. septembra najavila predsednica Komisije Ursula fon der Lajen u govoru u evropskom parlamentu.
Ona je rekla da će istraga biti u potpunosti u skladu sa zakonima EU i Svetske trgovine organizacije (STO), što znači da će sve strane, uključujući i kinesku vladu i proizvođače i izvoznike iz te zemlje, moći da iznesu svoje argumente.
Fon der Lajen je rekla da sektor e-automobila krije ogroman potencijal za konkurentnost Evrope i njeno liderstvo u zelenoj industriji.
"Proizvođači vozila iz EU i srodni sektori već ulažu i stvaraju inovacije da u potpunosti razviju taj potencijal. Gde god budemo našli dokze da njihove napore koče izvrtanje tržišnih uslova i nepravedna konkurencija, odlučno ćemo delovati", rekla je Fon der Lajen.
Naglašavajući da će to biti rađeno po svim pravilima EU i u skladu sa međunarodnim obavezama, ona je naglasila da će istraga biti temeljita, fer i zasnovana na činjenicama.
Istraga će biti pokrenuta na inicijativu same Evropske komisije, eks oficio, a iako nije primljen zahtev proizvođača automobila iz EU da ona bude pokretnuta, antimonopolksa pravila EU ih obavezuju da sarađuju u istrazi.
Takođe, u skladu sa pravilima STO pre formalnog pokretanja istrage obavljene su i konsultacije sa kineskim vlastima.
Stručnjaci su nedavno procenili da će u Evropi će porasti uvoz automobila iz Kine, koji su "apsolutno konkuretni ne samo po ceni, nego i tehnologiji", a da kokurencija Kine evropskim proizovođačima raste pogotovo kada je reč o e-automobilima.
"Pošto su e-vozila iz Kine uglavnom na baterije, u tom segmentu tržišni udeo je značajno veći", ocenili su stručnjaci sa Univerziteta iz nemačkog grada Kemnica, prenela je agencija dpa.
U tom segmentu se može očekivati i porast od gotovo 20% novoregistrovanih kineskih automobila u Evropi, a do 2025. i na više od 25%.
Sa cenom nižom nekoliko hiljada evra, kineski proizvođači su ne samo cenovno, nego i tehnološki "apsolutno konkurentni", rekao je stručnjak sa instituta za automobile Kemnic, profesor Verner Ole, dodajući da se to pre svega odnosi na tehnologiju baterija.
U međunarodnoj utakmici, Kina sa e-automobilima profitira ne samo od ogromne prednosti zbog toga što ima sirovine i baterije već i zbog njihove cene. I veličina domaćeg tržišta omogućava kineskim proizvođačima masovnu proizvodnju, koja znači i određene prednosti za cenu.
Izvor: Dnevni evropski servis
Foto: Wuling Automobile Co