Broj satelita u zemljinoj orbiti raste velikom brzinom i sve je veća opasnost od sudara koji bi u lančanoj reakciji mogli da izazovu ogromnu štetu, zbog čega je potreban globalni zakon o saobraćaju u svemiru, izjavio je  generalni direktor Evropske svemirske agencije (ESA) Jozef Ašbaher.

U zemljinoj orbiti trenutno kruži 8.800 aktivnih satelita, navela je ESA

U orbiti postoje velike konstelacije satelita koji imaju zajedničku namenu, a najveći operater, sa više od 5.000 Starlink satelita je američka kompanija Spejseks milijardera Ilona Maska. Ta kompanija planira da taj broj poveća na 42.000.    

Jedan od zadatak tih konstelacija megasatelita je, na primer, da obezbede na celoj planeti funkcioniše širokopojasni internet.

Ašbaher je za agenciju dpa rekao da je naravno svim operaterima satelita u interesu da izbegnu sudare, preneli su nemački mediji.

ESA je zato u svakodnevnom kontaktu sa svima njima upravo zato da bi se izbegle opasne situacije i da bi se postigao dogovor ko ima "prvenstvo prolaza".

Međutim, sa svojim satelitima se svakodnevno priključuju i novi akteri, rekao je Ašbaher.

Zato je, prema njegovim rečima, i u svemiru potrebna pouzdana zakonska "saobraćajna" regulativa, koja će omogućiti da u svakoj situaciji bude sasvim jasno ko mora kako da se ponaša, ko ima pravo prvenstva prolaza.

Firme poput Uan veb, SpejsEks i mnoge druge, na primer iz Kine, planiraju narednih godina da lansiraju desetine hiljada novih satelita, koji će uglavnom biti jeftinije proizvodnje i po težini u klasi između 150 do 2.000 kilograma.    

ESA je zato sebi kao zadatak zacrtala da do 2030. godine drastično ograniči postojanje smeća u orbiti. Prema rečima Ašenbaha, svaki lansirani satelit bi po isteku životnog veka trebalo da bude i bezbedno ukljonjen iz orbite.

Koliko razorni delovi starih satelita mogu da budu, pokazalo se i kada je Kina 2007. godine u orbiti projektilom uništila jedan svoj isluženi meteorološki satelit. Nastalo je 40.000 krhotina, veličine više od jednog centimetra, i oni su razlog za svaki drugi manevar izbegavanja kolizije koje moraju da izvode sateliti ESA.

Izvor: Dnevni evropski servis

Foto: Pixabay