Delegacije Evropske unije u zemljama koje nisu članice i međunarodnim organizacijama ne dobijaju dovoljno povratnih informacija od Evropske službe za spoljne poslove (EEAS) niti blagovremene smernice o planiranju i izveštavanju, ocenio je Evropski revizorski sud (ECA).

Sud je u novom izveštaju ocenio da EEAS uglavnom efikasno koordinira spoljnim delovanjem EU, ali je ukazao na nekoliko nedostataka u njegovom radu.

"Koordinacija u sedištu EEAS u Briselu, kao i s delegacijama EU koje predstavljaju EU u svetu, s Evropskom komisijom i Savetom EU, uglavnom funkcioniše dobro. Međutim, EEAS bi trebalo da poboljša ne samo svoju interakciju s delegacijama EU, nego i sigurnu razmenu informacija jer nekoliko područja njegovog upravljanja informacijama nije bilo svrsishodno", saopštio je ECA.

EEAS je uspostavljen 2011. Ugovorom iz Lisabona da bi pomagao visokom predstavniku Unije za spoljnu i bezbednosnu politiku, koji je i potpredsednik Komisije i predsednik Saveta za spoljne, koji okuplja šefove diplomatija članica EU.

"S obzirom na tu prilično složenu strukturu i ključnu ulogu koju EEAS ima u olakšavanju diplomatskih odnosa EU sa zemljama koje nisu članice EU i međunarodnim organizacijama, koordinacija sa Savetom, Komisijom i 145 delegacija pod njegovim okriljem od ključne je važnosti", navodi se u saopštenju.

Član Suda koji je predvodio reviziju rada EEAS Marek Opiola izjavio je da su spoljna politika i način na koji se ona sprovodi i koordinira ključni za EU, posebno zbog nedavnih događaja, pre svega ruske invazije na Ukrajinu.

"Iako EEAS uglavnom dobro obavlja svoju koordinacijsku ulogu, upozoravamo na izazove u pogledu upravljanja informacijama, izveštavanja i zapošljavanja", rekao je Opiola.

Delegacije EU pomažu u oblikovanju spoljne politike EU tako što šalju izveštaje u sedište ali to izveštavanje je, prema oceni suda, često jednosmerno jer delegacije ne dobijaju dovoljne i pravovremene povratne informacije.

Sud je naveo da delegacije ne dobijaju povratne informacije ni kada je reč o godišnjem planiranju, ali da su dobile jasna usputstva u pogledu diplomatskih postupaka ("demarš") koje treba slediti, na primer pre glasanja u UN.

Istakavši da EEAS i delegacije EU obrađuju znatnu količinu informacija s kojima se mora postupati na siguran način, Sud je saopštio da su revizori utvrdili nedostatke u načinu na koji EEAS upravlja informacijama.

"Razmenu informacija otežavaju i nedostaci u oblasti informacionih tehnologija. Nekoliko amsbasadora u delegacijama požalilo se da je glavni sistem EEAS za razmenu poverljivih informacija previše zahtevan za brzine interneta u njihovim zemljama i da postojeći IT alati za sigurnu komunikaciju nisu održivi. Osim toga, neki od IT alata koje delegacije EU koriste za sigurnu razmenu informacija previše su složeni ili nisu dovoljno prilagođeni korisnicima pa zbog toga nisu u širokoj upotrebi", saopštio je ECA.

EEAS je 2021. sproveo sveobuhvatno preispitivanje svojih praksi, nakon čega je poduzeo mere kako bi izmenio svoju strukturu i postao efikasniji u svojoj geopolitičkoj ulozi.

Revizori su ocenili da je to preispitivanje bilo korisno i da su zbog toga poboljšane metode rada EEAS.

U saoštenju se navodi da je više od polovine ambasadora EU kojima su revizori postavili anketna pitanja pozdravilo izmenjene radne dogovore, iako ih je manje od 30% ocenilo da nova struktura pozitivno utiče na uspešnost njihovih delegacija.

U saopštenju Suda se ukazuje i na veću spoljnopolitičku ulogu većine delegacija EU imajući u vidu da sve više politika EU ima spoljnu dimenziju.

Ovo je treća revizija EEAS koju je Sud sproveo, a obuhvaćen je period od septembra 2021, kada je EEAS počeo da primenjuje nove metode rada i izmenio svoju strukturu, do aprila 2023.

EEAS je 2023. imao ukupno 8.103 zaposlena, uključujući delegacije i osoblje Komisije, a 2022. je na raspolaganju imao više od milijardu evra.

Izvor: Dnevni evropski servis

Foto: EC - Audiovisual Service