Evropska komisija je preliminarno zaključila da proizvođači električnih automobila u Kini profitiraju od nedozvoljenih državnih subvencija i najavila da će uvesti kompenzacione carine ako dve strane ne nađu rešenje kroz dijalog.
Evropska komisija saopštila je 12. juna da kineski proizvođači takvim subvencijama koje krše pravila tržišne utakmice nanose ekonomsku štetu evropskim proizvođačima.
U Evropskoj uniji već duže vreme traje rasprava da li treba uvoditi kaznene mere protiv kineskih proizvođača zbog dampinga.
SAD su u maju uvele drastične kaznene carine na uvoz određenih proizvoda iz Kine, uključujući e-automobile i baterije za njih, solarne panele i poluprovodnike. Vašington je zatražio od EU da mu se pridruži sličnim merama.
Komisija je u saopštenju navela da je pozvala kineske vlasti da zajedno razjasne rezultate istrage koja je u toku i razmotre kako da se to reši u duhu pravila Svetske trgovinske organizacije (STO).
U tom kontekstu, EK je već i objavila visinu privremenih kompenzacionih carina koje planira od 4. jula da uvede na električne baterijske automobile iz Kine, ako se ne nađe sporazumno rešenje.
Te kompenzacione carine u početku bi, kako se navodi, bile samo garancija u vidu depozita, a naplata bi počela retroaktivno kada, i ako se i formalno uvedu carine.
Visina kompenzacionih carina kreće se od 17,4% za proizvođača BYD, 20% za Geely, pa do 38,1% za SAIC. Za sve ostale kineske proizvođače, koji su sarađivali u istrazi EU, na carinu se uvodi prosečni dodatak od 21%, a za proizvođače koji nisu sarađivali od 38,1%.
Evropska komisija je 4. oktobra prošle godine otvorila istragu o kršenju pravila koja se odnose na državno subvencionisanje uvoznih električnih vozila iz Kine.
U roku od devet meseci od početka istrage, dakle najkasnije do 4. jula, ona može da uvede preliminarne kompenzacione carine, a od tog datujma teče četvoromesečni rok za odluku o konačnim merama.
EU je 2023. godine uvezla gotovo pola miliona automobila iz Kine. Protivnici carina, tvrdili su da će one, zbog očekivanih protimera Pekinga, najviše pogoditi evropske kompanije koje imaju pogone u Kini, ili posluju na kineskom tržištu.
Izvor: Dnevni evropski servis
Foto: EU