Italijanska vlada poslednjih meseci sukobljava se sa Stelantisom, naslednikom Fijata, zbog nedovoljnih ulaganja u Italiji.

Kako piše Politiko, premijerka Đorđa Meloni u Stelantisu je pronašla idealnu metu u svom krstaškom ratu za ekonomski patriotizam.

Stelantis, vlasnik brojnih brendova, od alfa romea i pežoa, do citroena i džipa, dugo je na nišanu Đorđe Meloni.

Ona je bila, tada kao poslanica opozicije, jedan od najvećih protivnika francusko-italijanske integracije Fijat-Krajslera i PSA Pežo kojom je 2021. nastao Stelantis.

Meloni je tada upozoravala da integracija zapravo predstavlja francusko preuzimanje italijanskog "dragulja", čime je raspirivala uvek prisutno ekonomsko rivalstvo Francuske i Italije.

Danas, kada je na mestu premijera, Meloni pojačava borbu protiv Stelantisa u ime ekonomskog patriotizma primoravajući kompaniju da promeni ime novog modela alfa romea napravljenog u Poljskoj i ukloni italijansku zastavu sa automobila proizvedenih u Maroku.

Iako najveći deo automobila proizvodi van Italije, Stelantis je jedini veliki proizvođač kola u Italiji. Grupa je vlasnik svih legendarnih brendova, osim ferarija, koji je nezavisna kompanija, i lamborginija, koji je sada u vlasništvu nemačkog Audija.

I dok napetost između vlade i Stelantisa traje, Rim se "udvara" kineskim proizvođačima da otvore fabriku u zemlji, prenosi Politiko.

"Morate imati hrabrosti da kritikujete odluku vlasnika i uprave (Stelantisa) kada je suprotna italijanskim interesima", rekla je ranije Meloni kritikujući Stelantis što je registrovan u Holandiji.

Takođe je tvrdila da se Italija sistematski kažnjava kod strateških izbora kompanije jer su francuski akcionari uticajniji.

Politiko piše da je poslednji napad samo jedan od brojnih na kompaniju koje je više od veka u centru italijanske politike i javnih debata. Pre nego što je postao multinacionalna kompanija sa fabrikama širom sveta, Fijat je imao ekonomske uspone i padove, redovno je dobijao izdašne državne subvencije i trpeo kritike na račun svog osnivača i akcionara, uticajne porodice Anjeli.

"Stelantis je idealni neprijatelj za Meloni", rekao je politikolog Lorenco Kastelani sa rimskog Univerziteta Luiss, preneo je Politiko.

On je rekao i da Meloni gubi bitku protiv automobilskog džina jer Italija nema načina da natera Stelantis da više ulaže u zemlji.

Vlada Đorđe Meloni i Stelantis obavezali su se na proizvodnju milion vozila godišnje u zemlji. Međutim, i vlada i sindikati kažu da Stelantis ne drži obećanje.

Prema sindikatima, Stelantisova proizvodnja u Italiji u prvoj polovini godine pala je za više od 25% u odnosu na isti period 2023. U istom periodu je neto profit kompanije gotovo prepolovljen, na 5,6 milijardi evra sa 10,9 milijardi u prvih šest meseci prethodne godine.

Od integracije sa francuskim PSA, kompanija je smanjila broj radnih mesta u Italiji za više od 10.000 , uglavnom ohrabrujući starije radnike da se penzionišu.

Više Stelantisovih proizvodnih linija u Italiji, uključujući za proizvodnju fijata 500 i maseratija, ove godine je zaustavljeno a radnici dobijaju smanjene plate u okviru kratkoročne šeme subvencija za zarade.

Izvor: Dnevni evropski servis

Foto: Beta