Evropska komisija utvrdila je da do duboke "dipfejk" kampanje pod kontrolom Kremlja, od koje su mnogi strahovali pred izbore za Evropski parlament u junu, izgleda nije došlo.
Prema novom izveštaju, u koji je briselski Politiko imao uvid, a koji će Evropska komisija objaviti ove nedelje, Evropska opservatorija digitalnih medija (EDMO) najviše dezinformacija u vezi EU zabeležila je u maju, mesec dana pre nego što su Evropljani izašli na birališta.
Međutim, talas aktivnosti iz senke nije proizveo "veliki incident... koji bi mogao da poremeti izbore", rekla je potpredsednica Komisije Vera Jurova.
Kako se navodi, platforme nisu delovale kod 45% od 1.321 onlajn posta koji je prošao fekt-čeking i koji je mreža Elekšens24Ček (Elections24Ćeck) identifikovala kao dezinformacije. Procenat odgovora se razlikuje od platforme do platforme - Meta je delovala kod 80% označenih postova, TikTok kod 40%, Iks kod 30 a JuTjub kod 25%.
Politiko podseća da se na početku izborne godine strahovalo da bi veštačka inteligencija, posebno veoma manipulativni "dipfejkovi", mogla da destabilizuje izborni proces.
Zvaničnici međutim kažu da se ti strahovi nisu materijalizovali. U izveštaju EU navodi se da tehnologija nije korišćena "u velikom obimu", iako su identifikovani neki slučajevi neobeleženog generativnog sadržaja veštačke inteligencije od strane stranaka kao što su francusko Nacionalno okupljanje i italijanska Liga.
Zvaničnici kažu da su evropske vlade, iako letos izborni proces nije bio narušen u meri u kojoj se očekivalo, daleko od toga da su adekvatno pripremljene za borbu protiv rizika koji predstavlja generativna veštačka inteligencija.
Politiko navodi da će to biti glavna tema kada se Jurova 15. oktobra obrati ministrima u Luksemburgu. Ona će pozvati "na pristup celog društva" koji uključuje razotkrivanje lažnih narativa, efikasnu primenu zakona u digitalnom prostoru i snažne nezavisne medije.
Izvor: Dnevni evropski servis
Foto: Pixabay.com