Izvoz polovnih vozila iz Švajcarske je milionski posao i automobili koji su imali registraciju te zemlje kupuju se širom sveta, a 2023. godine srazmerno najveći broj ih je završio u Srbiji, pokazuje istraživanje švajcarske radio-televizije SRF.
Prošle godine iz Švajcarske je izvezeno oko 136.000 automobila, ukupne vrednosti 642 miliona švajcarskih franaka. Vozila su eksportovana u čak 147 zemalja.
Prva na spisku je Srbija, u koju je izvezeno čak 25.440 polovnih vozila iz Švajcarske. Slede Poljska sa 17.334, Bugarska sa 12.146 i Francuska sa 11.271 uvezenim polovnim automobilom.
Među prvih deset zemalja na čijim putevima završavaju švajcarski polovni automobili su još i Ukrajina, Libija, Bosna i Hercegovina, Nemačka, Albanija, Severna Makedonija i Grčka.
Poređenja radi, 2013. Švajcarci su u inostranstvo prodali 125.000 automobila za ukupno nešto manje od 330 miliona franaka.
SRF piše da su bezuspešni ostali svi pokušaji da stupi u kontakt sa nekim prodavcem polovnih automobila, koji obično samo ostave posetnicu pod brisače auta sa porukom da kupuju i brojem telefona.
U švajcarskoj carini su rekli da je takav izvoz sa ispravnom dokumentacijom sasvim legalan. Kupovina se veoma često obavlja u gotovini, pa nadležne službe pomno prate te transakcije zbog sumnje da bi moglo da se radi o pranju novca ili organizovanom kriminalu.
Na kraju su novinari SRF uspeli da stuope u kontakt sa jednim trgovcem u Srbiji, koji je želeo da ostane anoniman.
On je rekao da su švajcarski polovni automobili posebno omiljeni, jer jedva imaju neku ozbiljnu kilometražu. "Jedva uvozimo iz Nemačke, jer su njihovi već prešli previše kilometara", rekao je taj preprodavac.
Međutim, posao, prema njegovim rečima, u poslednje vreme postaje sve manje unosan, pošto kupcima više nisu potrebne vize pa sami odlaze u inostranstvo da kupe auto.
Sa trgovcima sarađuju i auto-mehaničarske radionice i švajcarski prodavci polovnih vozila, koji stranim trgovcima prodaju polovne automobile kada više ne ispunjavaju švajcarske saobraćajne standarde ili se popravka ne isplati.
"Sarađujemo uvek sa istim prodavcima. Onda dobijemo ponude za cenu u nekoj zemlji, ili ga i prodavci još i sami srede", rekao je vlasnik jedne prodavnice polovnih vozila u istočnoj Švajcarskoj, dodajući da on obično i ne zna gde će auto završiti.
Prema njegovim rečima, automobili koji bi u Švajcarskoj bili rashodovani, na drugim mestima se još dugo voze.
Izvor: Dnevni evropski servis
Foto: Beta