Nemačka parlamentarna partija Levica predložila je da u Evropi bude osnovana prekogranična, zajednička železnička kompanija, koja bi koordinisala vozni red, imala jedinstvenu onlajn platformu za rezervacije i garantovala ista prava i standarde za sve putnike.

Cilj predloga levice, koji je povezan i sa njenima idejama borbe protiv klimatskih promena, jeste da do 2035. godine svi veliki evropski gradovi budu povezani železnicom u redovnom jednosatnom ritmu, a da vožnja za građane postane jeftinija.

U radnom dokumentu koji treba da predstavi šef Levice i njen glavni kandidat na ovogodišnjim izborima za Evropski parlament Martin Širdevan, kao glavni koncept se navodi da "autobusi i železnice moraju ostati u javnom vlasništvu", prenosi 8. aprila list Štutgarter cajtung koji je imao uvid u taj dokument.

Srž ideje je da železnica treba da ima priortitet u odnosu na drumski i avionski saobraćaj. Šinski saobraćaj, prema oceni te stranke, treba da ima i prioritet u investicijama Evropske unije.  

Međutim, ta ulaganja ne treba da se ograniče na mali broj brzih pruga. Treba, prema oceni levice, obnoviti i zapuštene linije, pruge koje više nisu u upotrebi i staru železničku infrastrukturu.

Takođe, javno vlasništvo treba da ima prednost u odnosu na "privatizaciju, špekulacije i slepo poverenje u tržište". Navodeći da je protiv cepanja železničkih preduzeća, Levica ocenjuje da "veštačka konkurencija neće rezultirati investicijama".

"Umesto što subvencionišemo vazdušni saobraćaj, cene za železnicu u Evropi treba da budu smanjene", navela je u dokumentu Levica, koja je tu zajedničku kompaniju nazvala Ujedinjene železnice Evrope (United Railways of Europe).

Na svom sajtu, Levica je već ranije u okviru svojih klimatskih ciljeva navela da cene šinskog prevoza teda budu snižene, da sve letove na kratkim relacijama i teretni transport treba "vratiti na prugu" i reaktivirati sve zapuštene linije i stanice.

Ta partija, koja u nemačkom Budestagu ima 28 od ukupno 734 poslanika, ocenjuje da železnica mora biti organizovana tako da odgovara potrebama ljudi, a ne po kriterijumima tržišta i profita.

Izvor: Dnevni evropski servis

Foto: Pixabay