Evropska komisija zabrinuta je zbog ekonomskih problema evropske automobilske industrije i situacija u tom sektoru nije nimalo ružičasta, ali nema koristi od toga da se ona ulepšava, izjavio je komesar za unutrašnje tržište Tjeri Breton.

Breton je za nemački Handelsblat od 9. septembra rekao da je Brisel politički forsirao elektro-mobilnost, ali da ta tranzicija ne sme da utiče na konkurentnost proizvođača automobila.

"Nervoza je velika" što se odgleda i u "aktuelnim dešavanjima u nemačkoj automobilskoj industriji ili čak i ovde u Briselu sa Audijem", rekao je Breton, aludirajući na probleme i najavljene oštre mere štednje nemačkog koncerna Folksvagen (VW).

Koncern VW već mesecima priprema zatvaranje jedne fabrike u Belgiji u kojoj se proizvodi folksvagenov brend, električni SUV Audi Q8 e-tron.

Međutim, sada je, prvi put u istoriji koncerna sa sedištem u Volfsburgu dovedena u pitanje i sudbina nekih pogona u matičnoj Nemačkoj. Uz to je poslednjih dana nagovešteno i otpuštanje nekoliko desetina hiljada zaposlenih, uključujući i onih u administraciji.

"Najava zatvaranja proizvodnih pogona me veoma brine", naglasio je Breton, dodajući Važno je da se "sačuva naš nou-hau, naša inovativna snaga i naša konkurentnost".

Evropski komesar koji je zadužen i za industriju, ocenio je da je uzrok krize u automobilskom sektoru to što proizvođači ne uspevaju u dovoljnoj meri da ubede kupce u elektro-mobilnost i upozorio da "tržište e-automobila stagnira".

On je kao ključni nedostatak evropske automobilske industrije naveo i da na tržištu nema modela za šire slojeve, pošto je početkom ove godine u ponudi bilo svega šest modela jeftinijih od 30.000 evra, a nijedan sa cenom manjom od 20.000 evra.

U međuvremenu, postoje dva modela jeftinija od 20.000 evra, ali se oba proizvode u fabrikama u Kini.

Ove godine je prodaja, prema Bretonovim rečima, istina, blago porasla za 1,3% ali je udeo električnih vozila na celukupnom tržištu automobila pao sa prošlogodišnjih 14,6%, na 12,5%.

Komisiju još više brine to što se proizvodnja te vrste vozila smanjuje i što je pala na ispod 1,8 miliona auta, koliko je iznosila 2023. godine. To, prema rečima Bretona, povećava trgovinski deficit Evropske unije sa Kinom, koji kad je reč o e-autima, iznosi 8,8 milijardi evra.

Breton je naglasio da je veoma važno da EU "uspe da uskladi svoje klimatske ciljeve sa konkurentnošću".

U to, kako je pojasnio, spada proširenje javne infrastrukture za punjenje e-auta, koja je sada u velikoj meri koncentrisana u Nemačkoj, Francuskoj i Holandiji, i modernizacija i razvoj strujne mreže.

Važni su i stabilni izvori kritičnih sirovina, pošto je u toj oblasti Evropa jako zavisna od Kine, a tu bi moglo da bude problema sa lancima snabdevanja, rekao je Breton.

Handelsblat piše da se očekuje da Breton bude i u sastavu nove Komisije, koju će ove sedmice predstaviti njena predsednica Ursula fon der Lajen, ali da će mu biti dodeljen neki drugi resor.

Izvor: Dnevni evropski servis

Foto: EU