Većina evropskih potrošača uverena je u bezbednost proizvoda koje kupuju i takođe većina veruje da trgovci poštuju njihova prava kao potrošača, pokazalo je novo istraživanje koje je Evropska komisija objavila uoči Svetskog dana prava potrošača koji se obeležava 15. marta.

Podaci iz istraživanja "Pregled stanja potrošača 2025" međutim pokazuju da i dalje postoje opasnosti u onlajn kupovini, uključujući prevare, lažne recenzije, obmanjujuće oglašavanje.

Istraživanje je pokazalo da se 70% potrošača slaže da maloprodavci i pružaoci usluga poštuju njihova potrošačka prava dok 61% veruje javnim organizacijama za zaštitu njihovih prava.

U izveštaju se ukazuje na rast e-trgovine i u 2024. godini 35% potrošača iz jedne čanice EU kupovalo je u drugoj a 27% van EU.

Međutim, kod kupaca onlajn verovatnoća da imaju probleme sa kupovinom je za više od 60% veća nego kod onih koji kupuju "klasično".

Čak 93% onlajn kupaca brine zbog ciljanog oglašavanja na mreži, uključujući prikupljanja ličnih podataka, prekomernog oglašavanja i personalizacije, saopštila je Evropska komisija.

Kako je pokazalo istraživanje, 45% potrošača srelo se sa prevarama na mreži i mnogi su iskusili nepoštene prakse, uključujući lažne recenzije i obmanjujuća sniženja.

Istraživanje je pokazalo i da je, uprkos usporavanju inflacije i unapređenju potrošačkog poverenja, 38% potrošača izrazilo bojazni oko toga da li će moći da plaćaju račune a 35% oko toga da li mogu sebi da priušte  hranu koju žele.

Dalje se navodi da je tri četvrtine potrošača EU reklo da su primetili da se smanjila veličina upakovane robe a polovina je primetila pad kvaliteta bez odgovarajućeg pada cene.

Istovremeno je zabeleženo smanjenje razmišljanja o ekologiji kod kupovine, što se pripisuje ceni održivih proizvoda i usluga i nepoverenju u pouzdanost ekoloških tvrdnji.

"Pregled stanja potrošača 2025" radi se na dve godine u članicama EU, Islandu i Norveškoj.

Izvor: Dnevni evropski servis

Foto: Pixabay.com