Evropska unija istražuje da li je Kina dala nepravedne subvencije kineskoj kompaniji BYD za izgradnju fabrike električnih automobila u Mađarskoj, što bi dodatno moglo pojačati trgovinske tenzije s Pekingom.
Istraga Evropske komisije o stranim subvencijama za fabriku u Segedinu je u preliminarnim fazama, piše Fajnenšel tajms (FT) pozivajući se na dva neimenovana izvora.
Ukoliko se utvrdi da je kineska kompanija dobila nepravednu državnu pomoć, možda će morati da proda deo svoje imovine, smanji kapacitet, vrati subvencije i potencijalno plati kaznu za nepoštovanje pravila.
Odnosi Brisela i Budimpešte su već dugo zategnuti, a posebno u pogledu stavova prema Rusiji i Ukrajini.
Mađarski premijer Viktor Orban, koji je prošle godine ugostio kineskog predsednika Si Đinpinga, uspeo je da privuče četvrtinu svih kineskih investicija u Evropi proteklih godina, piše FT.
Očekuje se da će investicija BYD-a, najvećeg kineskog proizvođača električnih automobila, u mađarskom regionu Segedin dostići četiri milijardi evra i otvoriti čak 10.000 radnih mesta.
Zvaničnici EU su rekli da su fabriku gradili kineski radnici i da koristi uglavnom uvezene delove, uključujući baterije, što stvara malu ekonomsku vrednost za EU.
Mađarski ministar za Evropu Janoš Boka, rekao je za FT da Budimpešta nije bila obaveštena o istrazi, ali je dodao da to nije iznenađujuće.
„Opšte je poznato da se svaka investicija u Mađarskoj vrlo brzo pojavi na radaru Komisije, koja s dvostruko većom pažnjom prati svaku odluku o državnoj pomoći u Mađarskoj“, rekao je Boka, dodajući da je Budimpešta „mirna“ jer je pažljivo proveravala državnu pomoć.
Uredba EU o stranim subvencijama korišćena je nekoliko puta protiv kineskih kompanija od kada je doneta 2023. godine.
Ona predviđa primenu brojnih pravnih mera ukoliko kompanije prime bilo kakve direktne ili indirektne doprinose vlada zemalja koje nisu članice EU, uključujući grantove, beskamatne ili zajmove sa niskim kamatama, poreske olakšice za istraživanja i razvoj koje finansira država i državne ugovore.
Evropska komisija je istragom prošle godine utvrdila da je BYD, zajedno s drugim kineskim proizvođačima automobila, dobio subvencije zbog čega su uvedene carine na uvoz njegovih električnih automobila od 17%, a za neke druge kineske kompanije i do 35%.
Članice EU su i dalje zainteresovane za otvaranje fabrika kineskih kompanija na svojoj teritoriji, ali u tom slučaju moraju da poštuju evropska pravila kako bi se obezbedili jednaki uslovi za sve.
BYD ima ambiciozne planove širenja u Evropi i na drugim međunarodnim tržištima, a pored Mađarske planira izgradnju fabrike u Turskoj i na još jednoj lokaciji o kojoj tek treba da odluči.
I drugi kineski proizvođači električnih automobila su zainteresovani za ulaganja u Evropi, uključujući Španiju i Poljsku, a kineska kompanija za proizvodnju baterija CATL na istoku Mađarske gradi svoju najveću evropsku fabriku u vrednosti od više od sedam milijardi evra.
Izvor: Dnevni evropski servis
Foto: Pixabay.com