Evropska komisija usvojila je 22. marta predlog zajedničkih pravila kojima se promoviše popravka robe, što će doprineti uštedi za potrošače i ispunjavanju ciljeva Evropskog zelenog dogovora kroz smanjenje otpada.
Cilj je da se olakša popravka oštećenih proizvoda i da ona bude jevtinija kako bi se potrošači odlučili za servisiranje umesto za kupovinu novog. Biće to i podsticaj za sektor servisiranja.
Predlog EK treba da osigura da se više proizvoda popravlja u garantnom roku, kao i da više proizvoda koji mogu da se poprave ide kod majstora i pošto im istekne zakonska garancija.
Predlog uključuje novo "pravo na popravku" za potrošače, pod garancijom ili kad istekne, a od prodavca će se zahtevati da nude popravku, osim kada je skuplja od zamene proizvoda.
Predlaže se da potrošač ima pravo da traži popravku od proizvođača za proizvode koji se mogu popraviti po zakonu EU, poput televizora i mašina za pranje veša.
Obaveza proizvođača, predloženo je, biće da informiše potrošače o proizvodima koje su dužni sami da poprave.
Predlažu se i onlajn platforma za bolje povezivanje potrošača sa serviserima i prodavcima, evropski obrazac za informacije o popravci i razvoj evropskih standarda kvaliteta za usluge popravki.
Predlog EK sada treba da usvoje Evropski parlament i Savet.
EK navodi da odbačeni proizvodi koji su mogli da se poprave znače 35 miliona tona otpada, 30 miliona tona resursa i emisiju od 261 milon tona gasova sa efektima staklene bašte u EU svake godine.
Takođe se gubitak potrošača koji se odluče za novi proizvod umesto da poprave stari procenjuje na gotovo 12 milijardi evra godišnje.
Procenjuje se da će nova inicijativa doneti 4,8 milijardi evra rasta i investicija u EU.
Izvor: Dnevni evropski servis
Foto: Pixabay.com