Proizvođači automobila na evropskom tržištu obezbedil su manje od petine (16%) metala ključnih za baterije za električna vozila koji će im biti potrebni do 2030, pokazala je analiza javno objavljenih ugovora.

Samo su Tesla i BYD uradili dovoljno da garantuju isporuke kobalta, litijuma i nikla da mogu da ostvare ciljeve prodaje do 2030. dok većina evropskih proizvođača, isključujući Folksvagen (VW) i Stelantis, daleko zaostaje, saopštila je 4. decembra organizacija Transport i životna sredina (Transport & Environment, T&E).

Analiza T&E je deo rangiranja proizvođača u lancu snabdevanja baterijama na osnovu obezbeđenih sirovina, proizvodnje ćelija i odgovorne prakse.

Tesla vodi u ukupnom plasmanu po snazi svojih strategija za sirovine i proizvodnju ćelija, iako zaostaje za nekoliko kompanija po odgovornim praksama.

Na drugom mestu je VW sa relativno dobrim rezultatima u sve tri kategorije, ispred BYD koji predvodi po sirovinama ali je loš po odgovornim praksama jer nije objavio nikakve infromacije o održivom izvoru.

Istraživanje je pokazalo da samo šest kompanija - Tesla, BYD, VW, Ford, Reno i Stelantis, ima dugoročne ugovore za svaki od tri ključna metala ili planiraju da promene hemiju baterija kako bi okončali zavisnost od tih metala.

Mercedes ima samo jedan javno objavljeni ugovor za ključne metale dok BMW, koji se protivi planovima EU o postepenom napuštanju motora sa unutrašnjim sagorevanjem, nije objavio dovoljno infromacija o tome kako planira da obezbedi nikl, kobalt ili katode, saopštio je T&E.

Direktorka za lance snabdevanja za vozila i e-mobilnost u T&E Julija Poliskanova istakla je da postiji jasna razlika između ciljeva proizvođača električnih automobila i njihovih strategija za ključne minerale.

"Tesla i BYD su daleko ispred većine evropskih igrača koji se tek bude pred izazovom obezbeđenja metala za baterije. Izveštaj bi trebalo da alarmira direktore i investitore da se angažuju", rekla je Poliskanova.

Nemački proizvođači - BMW, Mercedes i VW, vodeća su trojka po odgovornoj praksi u lancu snabdevanja, što je veoma važno za potrošače i investitore jer daje podatke o sledljivosti sirovina, niskougljeničnim procesma...

Navodi se i da kompanija BYD nije objavila informacije o nekoj održivoj praksi.

U posebnom rangiranju, VW, Stelantis i Mercedes-benc su najbolji po otpornosti na potrese u lancu snabdevanja, što je važno s obzirom da tenzije u trgovini EU i Kine rastu.

Te tri kompanije, zajedno sa Renoom, jedini su proizvođači koji podržavaju nova preduzeća u EU u oblasti komponenti baterija i prerade minerala, navodi se.

U T&E kažu da podrška auto-industriji za preradu, proizvodnju katoda i drugih komponenti može da pomogne u povećanju zelene tehnologije u Evropi uz jačanje sigurnosti snabdevanja.

Poliskanova je rekla da će podrška lokalnoj preradi i fabrikama komponenti za baterije biti ključna za otpornost proizvođača automobila.

Izvor: Dnevni evropski servis

Foto: Pixabay.com