U Danskoj je počelo da radi najveće u svetu komercijalno postrojenje za proizvodnju e-metanola a deo proizvodnje kupovaće brodski prevoznik Maersk kao gorivo za svoju flotu kontejnerskih brodova.
Sektor brodskog prevoza je pod pritiskom da nađe nove izvore goriva nakon što je većina zemalja podržala mere koje treba da pomognu da se ispuni cilj Međunarodne pomorske organizacije da se eliminiše emisija ugljenika do 2050.
Do sada je gorivo za brodove sa nultom emisijom, poput zelenog amonijaka i e-metanola koji se proizvode korišćenjem obnovljive energije, bilo skuplje od konvencionalnog jer se nije proizvodilo u velikom obimu, preneo je Rojters.
E-metanol je vrsta sintetičkog goriva. To tečno gorivo je napravljeno sintezom H2 (zelenog vodonika) proizvedenog iz vode uz korišćenje električne energije iz obnovljivih izvora i CO2 zarobljenog iz atmosfere.
Procenjuje se da je novo postrojenje u Kasu, na jugu Danske, koštalo 150 miliona evra. Proizvodiće 42.000 tona ili 53 miliona litara e-metanola godišnje. Vlasnici postrojenja su danska Evropska energija i japanski Mitsui.
Glavni kupac biće Maersk. Ta firma ima 13 kontejnerskih brodova koji mogu da idu na dve vrste goriva - naftno ulje i e-metanol, i naručila je još 13 brodova, preneo je Rojters.
U Maersku kažu da će godišnja proizvodnja iz nove fabrike biti dovoljna za plovidbu između Azije i Evrope velikog broda sa 16.000 kontejnera.
Za manji brod Laura Maersk, prvi kontejnerski brod u svetu koji ide na dva goriva i ima kapacitet od 2.100 jedinica, potrebno je samo 3.600 tona goriva godišnje.
Laura Maersk je trebalo da natankuje gorivo u Kasu 12. maja.
Izvor: Dnevni evropski servis
Foto: Shutterstock.com