Đaci u Srbiji su po rezultatima u matematici, čitanju i prirodnim naukama ispod proseka zemalja Organizacije za ekonomsku saradnju i razvoj (OECD), pokazali su rezultati novog PISA testa objavljeni 5. decembra.
Program za međunarodno ocenjivanje studenata (PISA) procenjuje znanja i veštine petnaestogodišnjih učenika iz matematike, čitanja i prirodnih nauka a kako bi se utvrdilo koliko dobro đaci mogu da rešavaju složene probleme, kritički misle i efikasno komuniciraju.
Navodi se da je udeo đaka iz Srbije među onim sa najboljim performansama u barem jednoj oblasti manji od proseka zemalja OECD. Istovremeno je manji udeo đaka iz Srbije od proseka u OECD postigao minimalni nivo znanja iz sva tri predmeta.
Prosečni rezultati Srbije za 2022. na nivou su onih iz 2018. za matematiku, čitanje i prirodne nauke i relativno su stabilni tokom poslednje decenije, navodi se u delu izveštaja o Srbiji.
U periodu od 2018. do 2022. jaz između đaka u Srbiji sa najboljim rezultatima i onih sa najslabijim sužen je u matematici i čitanju dok se kod prirodnih nauka nije mnogo promenio.
Gledano prema 2012, udeo učenika u Srbiji koji su postigli rezultate ispod osnovnog nivoa znanja za sve tri oblasti nije se značajnije promenio.
Izveštaj je pokazao i da su dečaci u Srbiji bolji u matematici od devojčica koje su pak znatno bolje u čitanju.
Globalno gledano, dečaci su bolji u matematici u 40 zemalja i ekonomija, u 17 zemalja su bolje devojčice a u preostale 24 zemlje i ekonomije su ujednačeni.
U čitanju devojčice u proseku imaju bolje rezultate od dečaka u svim osim dve od 81 zemlje i ekonomije koje su učestvovale u testiranju.
U Srbiji je udeo onih sa slabim rezultatima u matematici sličan među devojčicama i dečacima (44 prema 42%) dok je kod čitanja razlika veća (43 prema 30%).
U 2022. godini 86% učenika u Srbiji reklo je da lako sklapa prijateljstva u školi, dok je prosek u zemljama OECD 76%. Takođe se 13% oseća usamljenim u školi a 13% kao da su "autsajderi" u školi prema proseku OECD od 16 odnosno 17%.
Testiranje je pokazalo da je zadovoljstvo učenika svojim životom opalo u mnogim zemljama i ekonomija poslednjih godina i u Srbiji je 13% petnaestogodišnjaka ispitanika u 2022. reklo da nije zadovoljno svojim životom
Takođe se u Srbiji 9% đaka nije osećalo sigurno na putu do škole (prosek OECD 8%) a 5% se nije osećalo sigurno u učionici (prosek OECD 7%).
Malo manje od petine devojčica i 17% dečaka u Srbiji reklo je da su žrtve maltretiranja najmanje nekoliko puta nedeljeno.
U izveštaju se navodi i da su tokom godina kriza za vreme kojih su mnoge zemlje zabeležile pad rezultata učenja, Japan, Južna Koreja, Litvanija i Tajpej bili u stanju da sačuvaju postignute rezultate ili unaprede ishode učenja, pravičnost u raspodeli mogućnosti učenja i dobrobit učenika.
Navodi se da Singapur predvodi u proceni znanja iz matematike a slede Makao, Tajpej, Hongkong, Japan i Južna Koreja.
Rezultati testiranja pokazali su i da je 18 zemalja i ekonomija zabeležilo rezultate bolje od proseka OECD u matematici, čitanju i prirodnim naukama u 2022.
U izveštaju se ukazuje i da su rezultati procene znanja u prirodnim naukama i čitanju u padu već deceniju dok su kod matematike bili stabilni u periodu 2003-2018.
PISA testiranje OECD sprovodi svake tri godine ali je 2021. zbog pandemije odloženo za 2022.
Srbija učestvuje u PISA testiranjima od 2006. i zahvaljujući mogućnosti poređenja njeni kreatori politike i nastavnici upoznaju se sa politikama i praksama drugih zemalja.
Izvor: Dnevni evropski servis
Foto: Beta