Obmanjujuće tvrdnje o "ugljenično neutralnim" proizvodima raširene su u prehrambenom sektoru i zbunjuju potrošače, pokazalo je novo istraživanje Evropske organizacije potrošača (BEUC).
BEUC poziva EU da zabrani upotrebu oznaka ugljenične neutralnosti na svim proizvodima, uključujući hranu i piće, kada se Evropska komisija i Evropski parlament narednih nedelja budu bavili "grinvošingom" (greenwashing).
"Grinvošing" je praksa kada neka organizacija troši više vremena i novca da se reklamira kao ekološki "prijateljska" nego na stvarno minimiziranje svog uticaja na životnu sredinu.
Na policama supermarketa proizvodi sa oznakama "ugljenično neutralan", "CO2 neutralan", "sertifikovano ugljenično neutralan" postali su uobičajeni i ima ih na nizu proizvoda, od mesnih prerađevina do banana koje pređu pola sveta do potrošača.
Prema važećim pravilima, jedino vlasti ili sudovi mogu da intervenišu ali kada je šteta već učinjena i kada su potrošači već zavedeni.
BEUC poziva na potpunu zabranu oznaka ugljenične neutralnosti jer su one netačne sa stanovišta nauke. Naime, hrana i piće ne mogu da se proizvode bez emisije ugljenika.
Zatim, kompenzovanje ugljenika koje podržava većinu tvrdnji o ugljenično neutralnim proizvodima ne daje garancije za ograničavanje emisije u budućnosti.
Tim tvrdnjama, navodi BEUC, obmanjuju se potrošači i pruža im se iluzija da su proizvodi dobar izbor za klimu.
Navodi se i da je postupanje nacionalnih vlasti toliko sporo da je šteta od "grinvošinga" već učinjena.
Ukazuje se i da takve tvrdnje mogu da odvrate potrošače od promene načina ishrane, npr. da jedu više hrane biljnog porekla, što bi bilo daleko korisnije za klimu.
"Ne postoji nešto kao 'CO2 neutralna' banana ili plastična bočica vode. Takve tvrdnje su 'grinvošing' (greenwashing)", rekla je generalna direktorka BEUC Monik Gojens (Monique Goyens).
Prema njenim rečima, proizvođači godinama odlažu da kompenzuju svoje emisije.
"Zelene oznake poput 'ugljenično neutralno' nose više štete nego koristi... EU narednih nedelja mora da iskoristi zakonodavne mogućnosti kako bi sa tržišta nestale tvrdnje o ugljeničnoj neutralnosti", rekla je Gojens.
Prema ranijem istraživanju BEUC, tri od četiri potrošača žele da promene navike u ishrani zbog zaštite životne sredine. Oni međutim kažu da to nije lako uraditi, delom zbog izazova u pronalaženju održivih opcija u prodavnicama.
BEUC (Bureau Européen des Unions de Consommateurs) je krovna grupa 46 nezavisnih potrošačkih organizacija iz 32 zemlje koje predstavlja u institucijama EU i brani interese evropskih potrošača.
Novo istraživanje "Klimatski neutralna korpa hrane - suviše dobro da bi bilo istina?" uključilo je 11 potrošačkih grupa iz deset zemalja - Austrije, Belgije, Danske, Francuske, Nemačke, Holandije, Portugalije, Španije, Švedske i Švajcarske.
U saopštenju BEUC navodi se i da će Evropska komisija 22. marta predstaviti predlog Inicijative za zelene zahteve. Nedelju dana kasnije Odbor Evropskog parlamenta za unutrašnje tržište i zaštitu potrošača (IMCO) treba da glasa o predlogu dokumenta "Osnaživanje potrošača za zelenu tranziciju".
Izvor: Dnevni evropski servis
Foto: BEUC