Kao i u drugim evropskim zemljama, i u Nemačkoj je protekcionistička trgovinska politika predsednika SAD Donalda Trampa izazvala inat građana i većina Nemaca podržava eventualne protivmere svoje zemlje i Evropske unije, a spremni su i da bojkotuju američke proizvode, pokazuju ankete.
U anketi agencije Jugav je 68% građana, bez obzira na njihve političke afinitete, reklo da "svakako" ili "u većoj meri" podržavaju uvođenje protivcarina na robu američkih proizvođača.
Najmanju podršku takvim carinama EU pokazale su pristalice krajnje desne Alternative za Nemačku (AfD), među kojima ta mera uživa podršku 50% birača.
Carine najviše podržavaju birači Zelenih (84%), a zatim demohrišćanske CDU (82%), socijaldemokratske SPD (81%) i partije Levica (72%).
U istraživanju koje je od 21. do 23. marta obuhvatilo 2.000 ljudi, 53% je učesnika ocenilo da je EU u odnosima sa SAD bila fer trgovinski partner, a 34% nije znalo da odgovori na to pitanje. Samo je 13% ocenilo da Unija preda Americi nije bila fer.
Istovremeno, 31% izrazilo je bojazan da će američke kaznene carina jako uticati na privredu Nemačke, a 44& veruje da će donekle uticati. Istovremeno, Nemci misle da će EU slabije osetiti carine SAD, pa 25% misli da će taj uticaj biti jak, a 49% da će biti ograničen.
U anketi je 53% ispitanih reklo i da će svakako nastojati da izbegava da kupuje robu iz SAD. Iako su kao glavni rezlog naveli politiku, mnogi su rekli i da nisu spremni da ubuduće plaćaju više za amertičke prizvode. Ipak, trećina učesnika ankete (34%) je priznalo da u praksi imaju problem da razlikuju američke od ostalih proizvoda.
U anketi koju je ranije ovog meseca za dnevnik Handelsblat sprovela agencija ispitivanje tržišta Sivej, čak 64% građana je reklo da će "svakako" ili "rađe" izbegavati robu američkih proizvođača.
U istraživanju, u kojem je učestvovalo 5.000 punoletnih građana, 24% je reklo da "nipošto" neće izbegavati američke proizvode.
Prema pisanju Handelsblata, brojni potrošači su već i promenili svoje navike, pa je tako 51% reklo da Trampova politika već utiče na to da li u samoposluzi kupuju proizvode ili brendove američkih proizvođača. Kod Kupaca starijih od 65 godina, taj je postotak čak 62%.
Trampova protekcionistička politika je tako, počevši od Kanade, Danske, pa preko Portugala i Norveške, i u Nemačkoj uticala na jačanje simpatija za bojkot američke robe.
U Kanadi, trgovinski lanci su sa svojih polica uglavnom izbacili američka žestoka pića. Kanadski lanac supermarketa Loblo objavio je da je od januara prodaja kanadskih proizvoda porasla 10%, i planira da u svojih 2.500 prodavnica posebno obeleži sve domaće proizvode.
Slično je postupila i danska Saling grupa, koja je u svojih 1.700 samoposluga crnom zvezdicom obeležila proizvode evropskih proizvođača. Tome su, piše dnevnik, doprinele i Trampove aspiracije da anektira Grenland, ostrvo koje je samoupravni region pod danskim suverenitetom.
Stručnjaci za istraživanje tržišta su ipak ocenili da takvo bojkotovanje robe retko kada ima dugoročni efekat, pošto potrošači teško menjaju navike.
Ekonomisti su za Handelsblat upozorili i da je pogrešno uverenje da bojkoti pogađaju samo američku privredu, pošto međunarodne kompanije svoje proizvode po pravilu proizvode u zemlji u kojoj posluju.
Primera radi, navodi Handelsblat, američki lanac brze hrane Mekdonalds je najveći poslodavac u Nemačkoj gastronomskoj industriji sa oko 67.000 zaposlenih u 195 samostalnih franšiza, koje Mekdonaldsu plaćaju 5% mesečnog prometa na ime licence i još 5% za reklamu.
Nemačka centrala Mekdonaldsa je, u jeku poziva na bojkot američkih kompanija, saopštila da 65% svojih sirovina nabavlja iz Nemačke, 33% iz drugih evropskih zemalja, a samo 2% iz ostalih delova sveta, i to uglavnom kafu, preneo je Handelsblat.
Izvor: Dnevni evropski servis
Foto: Pixabay