Nemačka državna KfW banka i holandska kompanija Gasuni potpisale su memorandum o razumevanju o izgradnji prvog LNG terminala u Nemačkoj, u Brunsbitelu. Potpisivanje mermoranduma predstavlja prvu od tri ugovorne faze tipične za većinu velikih projekata.

Ističući značajnu ulogu gasa kao prelaznog goriva, nemački ministar za energetiku i zaštitu klime Robert Habek rekao je da je cilj "smanjenje zavisnosti od ruskog uvoza što je pre moguće".

Prema Habekovim rečima, to je posle ruske agresije na Ukrajinu postao imperativ.

LNG terminal će biti u zajedničkom vlasništvu nemačke i holandske kompanije. Godišnji kapacitet regasifikacije biće osam milijardi kubnih metara. Inače, nemački godišnji uvoz ruskog gasa procenjuje se na oko 140 milijardi kubnih metara.

"Terminal će povećati bezbednost snabdevanja i doprineti većoj nezavisnosti od uvoza gasa kroz gasovode u severoistočnoj Evropu", rekao je nemački ministar.

Habek je rekao i da je već dao 1,5 milijardi evra trgovcu gasom, kompaniji Trejding hab Jurop (Trading Hub Europe, THE), za kupovinu tečnog gasa na tržištima za račun Nemačke.

Nemački vicekancelar upozorio je početkom meseca da gubitak uvoza energenta iz Rusije može da bude pretnja "socijalnom miru" u Nemačkoj. Pre toga je rekao da mu najveću brigu predstavlja obezbeđenje isporuka za tekuću zimu.

Očekuje se da terminal počne da radi najranije 2024. jer pre početka izgradnje treba prevazići brojne domaće i EU prepreke.

"Partneri na projektu rade na tome da se projekat realizuje što pre, s obzirom na potrebne dozvole i odredbe o državnoj pomoći", rekao je ministar.

Kritičari projekta kažu da očekivano puštanje terminala u rad čini taj kapacitet suvišnim i pre nego što je završen.

"Nejasno je kako će terminal pomoći ako se uzme u obzir dugo vreme izgradnje", napisao je na Tviteru Konstantin Cerger iz ekološke nevladine orgnizacije Dojče umvelthilfe (Deutsche Umwelthilfe) dodajući da treba da bude izgrađen i gasovod za povezivanje od 80 kilometara.

Lokacija u Brunsbitelu "posebno je problematična zbog blizine nuklearnih postrojenja", rekao je Cerger.

Kako bi se umirili ekolozi i pacifikovali Zeleni, koji su druga po velučini partija u saveznoj vladi, tu su i planovi za "pretvaranje terminala u onaj za uvoz derivata zelenog vodonika kao što je amonijak" u budućnosti.

I dok su ekološke NVO skeptične, vlasti smatraju LNG terminal značajnim korakom nemačke prekretnice (Zeitenwende) nakon invazije na Ukrajinu.

Za to vreme najveći verovatni izvoznici imaju svoje probleme. Naime, gas iz SAD dolazi iz frakinga i vadi se na način koji, kako se smatra, zagađuje podzemne vode, što je u Nemačkoj zabranjeno, dok gas sa Bliskog istoka obično dolazi iz Katara, zemlje u kojoj su rasprostranjena kršenja ljudskih prava koja nemačko civilno društvo često osuđuje.

Izvor: EURACTIV.com

Foto: Shutterstock.com