Decenijama su se kompanije trudile da izgrade timove koji će biti slika celog društva, iz uverenja da su diverzitet, ravnopravnost i inkluzija u društvenom i u ekonomskom smislu korisni i ispravni, ali je sa dolaskom Donalda Trampa u Belu kuću svet postao drugačiji, ocenjuje švajcarska radio-televizija SRF.
Tramp se od prvog dana na dužnosti trudi da ponovo uspostavi ono što naziva "biološkom istinom", tako da iz mejlova, ugovora i dokumenata američke administracije mora da nestane sve što ukazuje na polnu pripadnost.
Iz ugovora i dokumenata se trenutno, piše SRF, brišu i svi pojmovi koji asociraju na "diverzitet, ravnopravnost i inkluziju", skraćeno DEI, i to se ne odnosi samo na administraciju.
Tu obavezu ima svako ko na bilo koji način ima poslovne odnose sa administracijom, u saveznim državama radi na nekom projektu koji finansira savezna vlada ili radi na kompjuteru koji je finansiran nekim vladinim programom.
Te osobe u svojim mejlovima, suprotno davno ustanovljenoj američkoj praksi, više ne smeju da koriste rodne zamenice u adresi pošiljaoca.
SRF, pozivajući se na britanski Fajnenšel tajms, kao najnoviji primer navodi konsultatsku kuću Deloit, koja je svojih 15.000 zaposlenih koji komuniciraju sa vlastima obavestila o tom novom pravilu, uz obrazloženje "da se treba prilagoditi novim okolnostima".
U drugom mejlu, rukovodstvo Deloita je nagovestilo i da odustaje od godišnjih zacrtanih ciljeva jačanja diverziteta, jednakosti i inkluzije.
U SAD se, prema pisanju SRF, povećava broj firmi koje su se povinovale Trampovom zahtevu.
Među kompanijama koje su najavile da će počevši od 12. februara odustati od svojih programa diverziteta su uz Deloit, i Amazon, Boing, Katerpilar, Meta, Dizni, Ford, Goldman Saks, Gugl, Harli Dejvidson, Mekdonalds i druge.
Među firmama koje su se usprotivile i nameravaju da nastave svoje programe diverziteta su Amerikan erlajnz, Epl, JP Morgan-Čejs, Majkrosoft, Nasdak i nekoliko drugih.
Profesorka sociologije sa Univerziteta u Cirihu Katja Rost rekla je za SRF da firme moraju da se prilagode kada se promene društvene norme, i da u teškim situacijama "firme pokazuju oportunizam".
Oportunizam u ovom slučaju, navodi SRF, znači - ko želi nove narudžbine iz Vašingtona mora da se prilagodi i da "zanemari eksplicitne zahteve manjina, žena, osoba sa invaliditetom ili LGBTQ osoba".
Profesorka ekonomije iz Sankt Galena Julija Nentvih kaže da joj nije sasvim jasno zašto preduzeća ležu na rudu.
"To naravno može da bude strah od sadašnje političke klime", kaže Nentvih, ali ističe i da je poneka firma sigurno samo čekala dobru priliku da ukine te programe, a sada ima dobar izgovor.
Stručnjaci za diverzitet i inkluziju ipak se nadaju da neće sve proći u skladu sa najavama. Poverenica za DEI u američkoj konsultantskoj firmi Edelman, Amira Bardžer, kaže da DEI inicijative i programi postoje decenijama i da neće tek tako nestati.
Mnoge firme će te programe, prema njenim rečima, naprosto drugačije nazvati i malo diskretnije ipak nastaviti da rade na ravnopravnosti i inkluziji.
Američka unija za građanske slobode (ACLU) ranije je podsetila da je Tramp već tokom svog prvog mandata huškačkim risističkim rečnikom pokušao da vrati istoriju unazad i doprineo porastu etničkih napetosti i nasilja u SAD.
U predsedničkoj kampanji 2024. godine Tramp je obećao da će iskoreniti sve DEI programe, kako javne tako i privatne.
Izvor: Dnevni evropski servis
Foto: Pixabay