Zemlje Centralne Evrope priključile su se "revoluciji" električnih vozila, čime su razvejale sumnje da će ostati po strani. Ipak, otvara se pitanje da li će to razviti novi haj-tek sektor koji je preko potreban regionu.

Proizvodnja automobila već je veoma značajna za region. Slovačka proizvodi 1,22 miliona a Češka 1,16 miliona automobila i te zemlje su najveći proizvođači po stanovniku u svetu, iako su po bruto produkciji tek 15. odnosno 16. Ni Poljska i Mađarska ne zaostaju mnogo sa proizvodnjom od 451.000 odnosno 406.000 kola.

Slovačka najviše zavisi od auto-industrije. Ta zemlja sa samo 5,45 miliona stanovnika ima četiri vodeća proizvođača automobila - kompanije Folksvagen (VW), Kia, PSA i Jaguar lendrover. Auto-industrija, uključujući mrežu snabdevača, predstavlja 50% industrijske proizvodnje, 47% izvoza i 14% slovačkog BDP.

Portal intellinews.com piše da su postojale bojazni da će prelazak na proizvodnju EV predstavljati pretnju za automobilsku industriju regiona. Smatralo se da bi strane kompanije mogle da se usredsrede na proizvodnju na matičnim tržištima i ostave fabrike u Centralnoj Evropi da gase produkciju kola na benzin i dizel dok ne budu zatvorene po nacionalnim ili pravilima EU.

Međutim, to se nije desilo i Češka, Slovačka i Mađarska proizvode električne modele. Ipak, pred industrijom regiona je veliki, dugoročni izazov zbog slabog interesovanja za posedovanje kola među mladima i zbog toga što su električni automobili mnogo jednostavniji za proizvodnju i zahtevaju manje rada. Nemački Institut Ifo prognozira da bi zbog tih trendova nemački auto-sektor mogao da ostane bez 178.000 radnih mesta do 2025.

Na kratak rok industrija je teško pogođena i pandemijom korona virusa i evropska prodaja putničkih kola je u 2020. pala za gotovo 25% ili oko tri miliona vozila.

Centralna Evropa će u doglednoj budućnosti ostati "dobro mesto" za proizvodnju električnih i hibridnih vozila, a to će biti jedan od malobrojnih segmenata tržišta koji će rasti. Zato proizvođači znatno ulažu u prebacivanje fabrika u regionu na proizvodnju EV.

To je važno zbog činjenice da je evropsko zakonodavstvo 2020. naložilo smanjenje prosečne emisije CO2 novih kola na 95 grama po kilometru. Do 2025. će to biti smanjeno za još 15%.

Uz EV, region, posebno Mađarska i Poljska, postaje i novi centar proizvodnje baterija za ta vozila i u trci je za novu VW "giga-fabriku". To se poklapa sa planovima Evropske komisije da "približi" proizvodnju baterija tako da Evropa od 2025. proizvodi dovoljno baterija za brzo rastući vozni park EV bez oslanjanja na uvoz.

Pored toga, Češka ima značajna ležišta litijuma, metala koji je ključan za novu generaciju baterija, što će pomoći da se ispuni cilj Komisije da EU do 2025. postane gotovo samodovoljna.  

Konačno, elektromobilnost nudi priliku za razvoj nove, haj-tek regionalne industrije. Električna mobilnost već je stimulisala inovacije i pokretanje startapova u regionu. Takođe je podstakla nade da će pomoći Centralnoj Evropi da napravi zaokret sa industrije koja sklapa proizvode na sektore sa velikom dodatom vrednošću. Mađarska je najdalje otišla sa strategijom na tom planu.

Međutim, ono po čemu region zaostaje jeste slaba prodaja EV, delom zbog malih ulaganja u mrežu stanica za punjenje.

Takođe su podsticaji centralnoevropskih vlada za kupovinu električnih vozila mnogo manji nego u Zapadnoj Evropi a manji su i prihodi stanovništva, tako da su EV nedostupna većini građana. Pored toga, tržište polovnih EV još nije dobro razvijeno.

Još jedan način da se ohrabre kupci EV bilo bi povećanje poreza na benzin i dizel ali to nameće pitanje jednakosti jer bi pogodilo mnoge građane Centralne Evrope koji još voze 20 godina stara kola svojim znatno poboljšanim putevima.

Posledica je da dok je u EU udeo prodatih EV u 2020. više nego utrostručen, na 10,5% sa 3% u 2019, u Centralnoj Evropi EV pokrivaju samo 2% prodaje novih kola. Predvodi Mađarska ispred Češke a Poljska i Slovačka daleko zaostaju.

Zaostajanje u segmentu prodaje na dugi rok će uticati na investicije u EV u regionu, iako će se u neposrednoj budućnosti automobili i dalje uglavnom isporučivati na Zapad.

Kako se dodaje, manjak ambicije Centralne Evrope kada je reč o EV, a koji se vidi u planovima za fondove iz instrumenta Naredna generacija EU koji su dostavljeni Evropskoj komisiji, mogao bi međutim skupo da košta zemlje regiona.

Izvor: intellinews.com

Foto: Beta/AP