Evroposlanici se zalažu za brzi razvoj mreže punjača za alternativno gorivo kako bi se podstaklo korišćenje vozila na struju ili vodonik i tako pomoglo dostizanju klimatske neutralnosti EU do sredine veka.

Odbor Evropskog parlamenta za transport i turizam (TRAN) usvojio je pregovaračku poziciju o infrastrukturi za alternativna goriva. Nakon što EP potvrdi nacrt pozicije na drugoj plenarnoj sednici u oktobru, evroposlanici će biti spremni da počnu pregovore sa vladama EU o konačnoj verziji zakonodavstva.

Cilj je da se podstakne postavljanje stanica za punjenje automobila, kamiona, vozova i aviona i podrži korišćenje održivih vozila, saopštio je 4. oktobra Evropski parlament.

Evroposlanici su se složili da se postave minimalni obavezni nacionalni ciljevi za postavljanje infrastrukture za alternativno gorivo i da se traži od članica EU da predstave svoje planove za 2024. i način na koji će ih realizovati.

Prema usvojenom tekstu, stanice za punjenje električnih automobila treba da budu postavljene na svakih 60 kilometara duž glavnih puteva EU do 2026.

Za kamione i autobuse će se primenjvati iste odredbe ali samo na ključnim mestima Transevropske transportne mreže (TEN-T). Evroposlanici žele i da se stanice za punjenje kamiona na bezbednim mestima za parkiranje grade mnogo brže.

Takođe se Odbor zalaže za više pumpi za vodonik duž glavnih puteva EU nego što je predložila Evropska komisija - na 100 kilometara umesto na svakih 150 kilometara, i da se to uradi brže - do 2028. umesto 2031.

Navodi se i da oni koji koriste alterntivno gorivo za vozila treba da mogu da ga lako plate, cene treba da bude data za kilovat-čas (KWh) ili po kilogramu i da bude pristupačna i uporediva.

Izvestilac EP za infrastrukturu za alternativno gorivo Ismail Ertug istakao je ključnu ulogu održivog snabdevanja alternativnim gorivom i gradnje infrastrukture za to gorivo za tranziciju ka dekarbonizaciji transporta.

Odbor je takođe glasao za nacrt pregovaračkog mandata o održivim pravilima o gorivu u pomorskom transportu čiji je cilj smanjenje emisije gasova sa efektima staklene bašte brodova za 2% do 2025, 20% do 2035. i za 80% do 2050.

Ti ciljevi bi se odnosili na brodove iznad 5.000 bruto tonaže koji su odgovorni za 90% emisije CO2.

Izvor: DES

Foto: Pixabay.com