Putnici u ručnom prtljagu u avion mogu da unesu samo 100 ml tečnosti, i iako je Evropska komisija pristala da se promeni to pravilo koje mnogi doživljavaju kao šikaniranje, na evropskim aerodromima vlada konfuzija jer ne raspolažu svi novom tehnologijom koja bi omogućila promenu pravila.

Evropska unija dopustila je primenu nove generacije CT skenera koji pouzdano mogu da otkriju tečni eksploziv i teoretski omogućavaju nošenje većih flaša u ručnom prtljagu. 

Opasnost od terorističkih napada bila je glavni razlog da se 2006. godine donesu rigorozna pravila o ručnom prtljagu, jer potencijalni teroristi vrlo lako od nekoliko tečnosti u samom avionu mogu da naprave eksplozivnu smesu. 

Uređaji za kompjutersku tomografiju, uveliko u upotrebi u medicini, daju oštru trodimenzionalnu sliku sadržaja prtljaga i to sloj po sloj i omogućavaju prepoznavanje tečnih i čvrstih ekspploziva. Starije generacije tih skenera se već dugi niz godina koriste i na aerodromima.

Britanski list Indipendent piše da se odluka ne odnosi samo količinu tečnosti, nego i na laptopove i kompjuterske tablete, koje su putnici do sada morali da izdvoje za pregled iz ručnog prtljaga. Dnevnik naglašava da nabavka nove tehnologije nije obavezna i da o tome isključivo odlučuju aerodromi.

Sada je ukidanje zabrane prepušteno aerodromima, potvrdila je za medije jedna portparolka Evropske komisije. Prema podacima Komisije, trenutno je u toku instalacija 700 skenera nove generacije u 21 zemlji EU. 

Međutim, reč je o C3 skenerima britanskog proizvođača Smits detekšn, a mnogi aerodromi imaju skenere konkurentskih firmi, piše portal politico.eu. 

Rezultat je fragmentisani sistem gde čak i u istom gradu, pa i na istom aerodromu ne važe ista pravila. 

Na aerodromima sa drugačijim CT skenerima pravila će biti izmenjena tek kada međunarodna organizacija Evropska konferencija za civilnu avijaciju za njih izda licencu. 

Jedan portparol nemačke asocijacije aerodroma ADV rekao je da je prilagođavanje komplikovano, jer pored pored finansijskih izdataka za nove skenere, zahteva i prilagođavanje samih kontrolnih kapija pošto su novi uređaji znatno veći, piše agencija dpa.

Na najvećem nemačkom aerodromu, u Frankfurtu, novom tehnologijom je opremljeno 40 od oko 190 kontrolnih tačaka, a naručeno je još 40 rekli su predstavnici tog aerodroma. Putnici će, prema njihovim rečima, morati da se strpe još izvesno vreme jer se ne zna sa kojom je tehnologijom prtljag pregledan.

Holandski aerodromi imaju novu tehnologiju, ali su odlučili da promenu pravila odlože. Istovremeno, U Pragu osoblje aerodroma jedva da nešto zna o novim C3 skenerima. 

Primer teškoća sa prilagođavanjem je i Italija, gde u Milanu putnici koji poleću sa terminala jedan aerodroma Malpensa mogu da unesu dve litre tečnosti u avion, a ako lete sa terminalu dva istog aerodroma za njih važe stara ograničenja. Milanski aerodrom Bergamo planira da u novembru instalira novu tehnologiju.

Portparolka Komisije rekla je da je odgovornost aerodroma da putnike obaveste koju tehnologiju koriste i kakva pravila primenjuju.

Izvor: Dnevni evropski servis

Foto: Pixabay