Evropska komisija pokrenula je istragu koja treba da utvdi da li su potrebne antidampinške mere na uvoz kineskih guma za putnička vozila i laka teretna vozila, saopštio je Generalni direktorat EU za trgovinu i ekonomsku bezbednost.
Pokretanje istrage usledilo je posle žalbe evropske industrije automobilskih guma, koja tvrdi da evropski proizvođači trpe zbog uvoza iz Kine novih guma po dampinškim cenama.
U pratećem dokumentu od 21. maja kojim je pokrenuta istraga pneumatika iz Kine za putnička vozila i laka teretna vozila, piše da je žalbu u aprilu podnela Koalicija protiv nepoštenog uvoza guma, u ime evropske industrije automobilskih guma.
Podnosioci žalbe su naveli da zbog značajnih distorzija tržišnih pravila nije primereno koristiti domaće cene i troškove proizvodnje u Kini.
Zbog toga, procenu neizvitoperene normalne vrednosti, koja će sadržavati troškove proizvodnje i prodaje, treba zasnovati na reprezentativnoj trećoj zemlji, a žalioci su ukazali da bi primerena treća zemlja za utvrđivanje normalne eksportne cene automobilskih guma u EU mogla da bude Srbija.
"U cilju izbora pogodne reprezentativne treće zemlje, Komisija će ispitati da li je nivo privrednog razvoja u tim trećim zemljama sličan onom u zemlji koja je u pitanju, da li u tim zemljama postoji proizvodnja robe koja je predmet istrage i da li su bez daljnjeg na raspolaganju relevantni podaci. Ako ima više od jedne takve reprezentativne zemlje, prednost će biti data zemlji sa adekvatnim stepenom socijalne i ekološke zaštite. Prema podacima dostupnim Komisiji, moguća odgovarajuća reprezentativna zemlja je Srbija", piše u dokumentu.
U saopštenju Komisije navodi se da istraga treba da bude završena u roku od 14 meseci, a da preliminarne antidampinške mere na uvoz iz Kine mogu da budu uvedene u roku od osam meseci od pokretanja istrage, ako se privremeno ustanovi da postoji damping koji nanosi štetu evropskoj industriji.
U EU su već na snazi određene mere zbog dampinških cena i subvencionisanih kamionskih i autobuskih guma iz Kine.
Prema pisanju medija, kineska asocijacija proizvođača, Čajniz raber asosiješn je još ranije, kada je nagoveštena mogućnost pokrtetanja postupka, saopštila da će u slučaju istrage reagovati mirno i odlučno u cilju zaštite sopstvenih interesa.
Koalicija protiv nepoštenog uvoza guma saopštila je da se udeo kineskih automobilskih guma na evropskom tržištu u poslednje vreme povećao, što je jako negativno uticalo na ukupne rezultate, finansijsku situaciju i položaj zaposlenih u evropskoj industriji pneumatika, i da situacija može samo još da se pogorša jer Kina zbog carina na nekim drugim izvoznim tržištima gume po dampinškim cenama može da preusmeri u EU.
Industrija proizvodnje automobilskih guma zapošljava 75.000 ljudi u 14 članica EU, i doprinosi važnoj evropskoj automobilskoj industriji. Evropsko tržište pneumatika za putnička vozila i laka teretna vozila bilo je 2024. godine vredno više od 18 milijardi evra.
Izvor: Dnevni evropski servis
Foto: Pixabay