Kompanije iz odbrambene industrije su od početka agresije Rusije na Ukrajinu u februaru 2022. znatno povećale prisustvo u Briselu. Naime, budžeti najvećih evropskih kompanija u sektoru odbrane za lobiranje porasli su za samo godinu dana po početku rata za oko 40%, pokazalo je istraživanje Politika.

Kako se navodi, većina kompanija odbrambene industrije u poslednje tri godine povećala je svoje briselske timove kako bi pojačale uticaj u prestonici EU.

"Svedoci smo neviđenog interesovanja vođenog oštrom realnošću bezbednosnog pejzaža", rekla je Line Treselt iz konsultantske kuće Rud Pedersen koja se dve decenije bavi savetovanjem u sektoru odbrane.

Navodi se da su tradicionalno najveći potrošači za odbranu nacionalne vlade, što znači da ima smisla da se lobiranje usmeri na njih. Međutim, stvari su se promenile.

"Sa EDIP (programom evropske odbrambene industrije od 1,5 milijardi evra), ali i Evropskim fondom za odbranu, predstojećom belom knjigom EU za odbranu, novoimenovanim evrokomesarom za odbranu, zajedno sa stavom NATO koji se razvija... postoji veliko povećanje broja politika koje je EU kreirala za sektor", rekla je Treselt.

Deset najvećih odbrambenih firmi EU - Erbas, Leonardi, Tales, Rajnmetal, Naval, Saab, KNDS Dojčland, Daso i Finkatijeri, moraju da prijave lobiranje u Registru transparentnosti EU kada lobiraju u članicama.

U 2022. ukupna potrošnja za lobiranje u EU deset najvećih kompanija bila je između 3,95 miliona evra i 5,1 milion a u 2023. je porasla na između 5,5 miliona i 6,7 miliona. Računajući donje cifre, to je rast od 40% za samo godinu dana.

Trend je posebno vidljiv kod švedskog džina u odbrambenoj industriji - Saab je udvostručio potrošnju za lobiranje nakon što su je znatno povećali Erbas i Daso, piše Politiko.

Uz povećanje budžeta, većina kompanija povećala je i timove i u 2024. je 90% posmatranih kompanija izvestilo da je zaposlilo dodatne službenike sa punim radnim vremenom da predstavljaju njihove interese u Briselu.

Predvodio je Tales koji je povećao tim sa 3,5 na deset zaposlenih a sledi Leonardo sa tri na pet.

I kompanije koje su nekada bile fokusirane na nacionalna tržišta, poput Nemačke i Poljske, a zbog američkog vojnog prisustva na njihovim teritorijama, sada prave uporište u Briselu, rekla je Treselt za briselski portal.

Navodi se i da se američki odbrambeni gigant Lokid Martin u maju 2024. prvi put upisao u Registar transparentnosti EU i već je angažovao dvoje lobista u Evropskom parlamentu.

Američka kompanija u vazduhoplovstvu RTX ima dvoje lobista sa punim radnim vremenom i četiri spoljna predstavnika za zastupanje u Briselu.

Politiko dalje piše da je Donald Tramp doneo novu neizvesnost evropskoj odbrani - članice EU ne znaju da li da posežu za američkim oružjem ili da pređu na evropsko ali obe opcije znače više posla za lobiste u sektoru.

Treselt kaže da se konsultanstke kuće u Briselu trude da drže korak sa povećanom tražnjom njihovih usluga i dodaje da je Rud Pedersen proširio posao vođen prilivom IT kompanija koje ulaze na tržište odbrane.

Prema rečima Žan-Marka Veska iz C&V Konsaltinga, čak i banke i investicioni fondovi, koji su uvek videli reputacioni rizik u ulasku u sektor odbrane, sada traže savete stručnjaka. Dodao je da se zbog rastuće tražnje njegova kompanija udvostručila.

Izvor: Dnevni evropski servis

Foto: Beta